تلاش وزارت دفاع اسرائیل برای دستیابی به پیام‌های خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی

سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی همیشه به‌دنبال داده‌های خصوصی کاربران اینترنت هستند. براساس خبرهای منتشر شده، وزارت دفاع اسرائیل نیز در تلاش است تا به پیام‌های خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی دست یابد. موضوعی قابل توجه که این‌بار روزنامه اسرائیلی هاآرتص به آن پرداخته است.
IDF به‌دنبال جاسوسی از کاربران شبکه‌های اجتماعی

نظارت بر شبکه‌های اجتماعی از فعالیت‌های مهم سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بوده و تقریباً می‌توان گفت که تمام دولت‌ها به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات کاربران اینترنت هستند. در همین راستا دولت‌های مختلف همیشه به دنبال دستیابی به فناوری‌هایی بوده‌اند که بتوانند آزادانه به مقاصد خود برسند. در این میان، براساس خبرهای منتشر شده، وزارت دفاع اسرائیل «IDF» نیز به‌دنبال به‌دست آوردن راهکارها و فناوری‌هایی است که بتواند به پیام‌های خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی دست یابد.

به‌نقل از روزنامه هاآرتص، وزارت دفاع اسرائیل در سال ۲۰۱۶ از شرکت‌های امنیت سایبری دعوت کرده است تا پیشنهادات خود را درباره ایجاد سیستمی برای نظارت بر مکاتبات خصوصی کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها ارائه دهند. این روزنامه مدارکی را دال بر درخواست وزارت دفاع، مبنی‌بر ارائه راه‌حل‌هایی به منظور جاسوسی و نظارت بر کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌دست آورده است.

همچنین این روزنامه ادعا کرده است که وزارت دفاع اسرائیل به دنبال به کارگیری سیستم‌هایی برای ردیابی و نظارت بر فعالیت‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی از قبیل تمام محتوای به اشتراک گذاشته شده یا رد و بدل شده در پلتفرم‌های محبوبی همچون فیسبوک، توییتر، یوتوب و… است.

به گفته هاآرتص، این سیستم نظارتی باید بتواند تمامی محتوا و اطلاعات رد و بدل شده به چند زبان مختلف از جمله عبری، عربی و انگلیسی را تحت نظارت و شناسایی قرار دهد. هم‌چنین سیستم مورد نظر باید بتواند تمامی اطلاعات خصوصی و عمومی کاربران فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، گوگل پلاس، یوتوب و... را مورد بررسی قرار دهد.

هاآرتص در گزارش خود اشاره کرده است که اهمیتی ندارد که چه کسی تحت نظارت قرار می‌گیرد؛ چه شهروندان یهودی اسرائیل و چه عرب‌های فلسطینی که در اورشلیم زندگی می‌کنند ـ که اغلب دارای شهروندی اسرائیلی نیستند ـ می‌توانند تحت نظارت قرار بگیرند. همچنین هر فعالیتی که از جانب نهادهای خارجی نیز انجام شود، ممکن است تحت نظارت قرار گیرد.

براساس توضیحات این روزنامه اسرائیلی، این سیستم نظارتی باید بتواند به ماموران وزارت دفاع این اجازه را دهد تا با جستجوی کلیدواژه‌هایی چون ترور، مقاومت، ملیت و مذهب، کاربران را کنترل کنند.

البته لازم به ذکر است که وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرده است که مدارکی که در دست هاآرتص قرار دارد، صرفا دعوت از متخصصان برای ارائه پیشنهادات‌شان در این‌باره بوده و ارزش چندانی ندارد. وزارت دفاع اسرائیل همچنین توضیح داده است که دعوت به این مناقصه، صرفا به دلایل عملیاتی و فنی انجام نشده است.

 

 

توضیحات بیشتر در:

-  Israeli Military Worked to Create System to Track Social Media Users' Private Correspondence