انتشار اطلاعات ترول‌های ایرانی و روسی توسط توییتر

شرکت توییتر نیز تنها چند هفته پس اقدام شرکت‌های بزرگ فناوری مانند فیسبوک و گوگل برای مسدود کردن حساب‌های کاربری که در کارزارهای هماهنگ مخدوش‌سازی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶نقش داشته‌اند، اطلاعات بیش از ۴ هزار حساب‌های کاربری به همراه توییت‌ها، تصاویر و ویدیوهایی که به نظر می‌رسد توسط گروه‌های تحت حمایت دولت‌های ایران و روسیه مدیریت می‌شدند را به‌صورت عمومی منتشر کرد.
ترول‌های ایرانی و روسی در توییتر

شرکت توییتر روز چهارشنبه اطلاعات حساب‌های کاربری که قصد مداخله در بحث‌های مختلف سیاسی در توییتر داشتند را منتشر کرد. توییتر این حساب‌ها را به‌عنوان ترول‌های بالقوه ایرانی و روس معرفی کرده و گفته است که این حساب‌ها، تحت حمایت دولت‌ها در جریان‌های هماهنگ برای انتشار اطلاعات جعلی و بحث‌های انحرافی فعالیت می‌کردند.

این اطلاعات که از طریق بخش Election Integrity وب‌سایت توییتر قابل دریافت است، حاوی دو مجموعه عظیم از داده‌های ذخیره شده، شامل ۱۰ میلیون توییت عمومی، دو میلیون عکس و ویدیو از هزاران حساب کاربری ترول روسی و ایرانی است.

براساس داده‌های توییتر، ترول‌های ایرانی با به‌کارگیری ۷۷۰ حساب کاربری یک میلیون توییت و ترول‌های روسی با به‌کارگیری ۳۸۴۱ حساب کاربری، حدود ۹ میلیون توییت منتشر کرده‌اند.

به گفته بن نیمو، کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک، کمپین‌های هماهنگ این ترول‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ نیز فعال بوده‌اند و در آن زمان بیشتر روی مسائل مرتبط با امور کشورهای خودشان و منطقه، اقدام به انتشار توییت می‌کردند. برای مثال تجزیه و تحلیل ترول‌های ایرانی نشان‌دهنده که یکی از اهداف آن‌ها، بی‌اعتبار جلوه دادن حکومت عربستان سعودی بوده است.

بن نیمو معتقد است فعالیت گروه ایرانی گسترده و ناشیانه بوده، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت مهارت آنچنانی در کاری که انجام می‌دادند، نداشته‌اند. به گفته او، تفاوت بزرگ ایران و روسیه در این است که روسیه از توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای درگیر کردن کاربران در مباحث مختلف استفاده می‌کند، اما ایران از شبکه‌های اجتماعی تنها برای فرستادن پیام به شهروندان دیگر کشورها استفاده می‌کند.

همچنین نیمو اعلام کرده است که یک سوم از یک میلیون توییت منتشر شده توسط حساب‌های ایرانی حاوی لینک‌های مرتبط با وب‌سایت awdnews.com بودند که یک سایت خبری جعلی ایرانی بوده و در گزارش شرکت فایرآی در ماه آگوست به آن اشاره شده است.

همچنین بنابر بررسی‌های بن نیمو، ترول‌های ایرانی درباره عربستان سعودی توییت‌های بسیاری منتشر کرده‌اند و تنها عبارت «سعودی» بیش از ۹۰ هزار بار توسط حساب‌های ایرانی به‌کار برده شده که در اغلب موارد، عربستان سعودی‌ متهم به جرائم جنگی معرفی شده است.

 

 

مطالب مرتبط:

- اطلاعیه فیسبوک و توییتر درباره مسدودسازی برخی از حساب‌های کاربری مرتبط با دولت ایران
- خرابکاران جدید ایرانی فیسبوک و دستورالعمل مشترک با روس‌ها

 

 

توضیحات بیشتر در:

- Twitter publishes data on Iranian and Russian troll farms