اضافه کردن گزینه پاکسازی خودکار تاریخچه جستجو و مکان توسط گوگل

در ادامه حواشی امنیتی به وجود آمده و انتقادها درمورد جمع‌آوری داده‌های موقعیت جغرافیایی کاربران توسط گوگل، این شرکت امروز اعلام کرد که قصد دارد قابلیت جدیدی را در دسترس عموم قرار دهد که به کاربر امکان حذف خودکار اطلاعات تاریخچه جستجو‌ها، فعالیت‌ها در سرویس‌های تحت کنترل گوگل و موقعیت‌های جغرافیایی را بعد از یک زمان تعریف شده مشخص خواهد داد.
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
حذف خودکار سوابق در گوگل

براساس خبرهای منتشر شده، شرکت گوگل یک ویژگی جدید را در هفته‌های آینده برای عموم در دسترس قرار خواهد داد که به کاربران اجازه تنظیم یک تاریخ انقضا برای پاکسازی خودکار اطلاعاتی مانند تاریخچه جستجو‌های قبلی در گوگل، سوابق فعالیت‌ها در سایت‌های متعلق به گوگل، سوابق نصب و استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی، همچنین سابقه وب‌گردی در مرورگر کروم و داده‌های مربوط به موقعیت مکانی را می‌دهد.

با توجه به تصاویری که شرکت گوگل به‌تازگی منتشر کرده است، کاربران می‌توانند با استفاده از این ویژگی جدید در بخش تنظیمات حساب گوگل خود، ذخیره‌سازی داده‌های موقعیت مکانی، وب و برنامه را که به‌صورت پیش‌فرض در حالت نامحدود است، به‌طور دستی یا خودکار پس از چند ماه حذف کنند.

گفته می‌شود گوگل این قابلیت را پس از افزایش انتقادها در مورد دسترسی به داده‌های موقعیت مکانی کاربران ایجاد کرده است. قابلیت تاریخچه موقعیت مکانی بهصورت پیش‌فرض در همه حساب‌ها غیرفعال است، اما تحقیقات اخیر پژوهشگران امنیتی نشان داده‌ است که با وجود غیرفعال بودن این قابلیت در تلفن‌های هوشمند، کماکان کاربران قابل ردیابی هستند.

علی‌رغم این مورد، شرکت گوگل شکایات مختلفی را از ایالات متحده دریافت کرده و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا نیز تحقیقاتی درباره جمع‌آوری اطلاعات کاربران توسط این شرکت انجام داده‌اند. در ماه گذشته نتایج یک تحقیق نشان داد که دادگستری ایالات متحده از این پایگاه داده موقعیت مکانی کاربران برای انجام تحقیقات خود استفاده کرده است.

براساس خبرهای موجود، شرکت گوگل توسط کمیته کنگره ایالات متحده برای پاسخگویی به سوالاتی درباره جمع‌آوری اطلاعات کاربران فراخوانده شده است و احتمالا ایجاد قابلیت حذف خودکار تاریخچه موقعیت مکانی برای کاربران توسط گوگل، روشی است که این شرکت برای جلب رضایت کنگره ایالات متحده از آن استفاده خواهد کرد.

 

 

مطالب مرتبط در:

ده پرسش کنگره آمریکا از گوگل درباره پایگاه داده قابلیت ردیابی موقعیت مکانی

 

 

توضیحات بیشتر:

Google adds option to auto-delete search and location history data