ده پرسش کنگره آمریکا از گوگل درباره پایگاه داده قابلیت ردیابی موقعیت مکانی

کنگره ایالات متحده آمریکا طی یک نامه سرگشاده به ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت گوگل، پرسش‌هایی را درباره پایگاه داده «ردیابی موقعیت مکانی» این شرکت مطرح کرده است که به‌تازگی مورد توجه مقامات سیاسی و رسانه‌ها قرار گرفته است. بر پایه اطلاعات موجود، این پایگاه داده توسط نهادهای مجری قانون در مقابله با جرائم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
پایگاه داده موقعیت‌های مکانی گوگل

برای کسانی که از مسئله اطلاعی ندارند، گوگل پایگاه داده ردیابی موقعیت مکانی و سوابق را برای یک دهه نگه می‌دارد؛ پایگاهی که حاوی اطلاعات مکانی دقیق از صدها میلیون گوشی هوشمند در سراسر جهان است و آن را با مقامات قانونی، به منظور کمک به پرونده‌های جنایی به اشتراک می‌گذارد.

البته گوگل اطلاعات قابل شناسایی در همه دستگاه‌ها را پس از دریافت حکم به اشتراک نمی‌گذارد. به جای آن، مقامات ابتدا باید فهرستی از مظنونین خود را با استفاده از داده تاریخچه موقعیت مکانی ارائه دهند و پس از آن گوگل، اطلاعات بیشتر در مورد چند کاربر انتخاب شده (مظنون یا شاهد) را با این مقامات به اشتراک می‌گذارد.

با این وجود، باید گفت که عواقب بالقوه حریم خصوصی کاربران بسیار گسترده و تامل‌برانگیز است و به‌صورت مشخص باید دانست که با چه اهدافی گوگل پایگاه داده ردیابی موقعیت مکانی و سوابق را نگه می‌دارد و این که گوگل در چه چارچوبی، اطلاعات دقیق مکانی را از این پایگاه داده با اشخاص ثالث به اشتراک می گذارد.

حال اینکه اکنون، قانون‌گذاران ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه یک نامه سرگشاده خطاب به گوگل منتشر کردند که در آن نگرانی خود را در مورد این پایگاه داده ابراز کرده و خواستار و انتشار خلاصه‌ای از این که این داده چگونه با دیگر نهادها به اشتراک گذاشته می‌شود، شده‌اند.

در این نامه، ده پرسش با جزییات زیر مطرح شده و به گوگل فرصت داده شده تا ۷ می ۲۰۱۹ به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

گوگل چه اطلاعاتی را در این پایگاه داده نگهداری می‌کند و چرا و چگونه از آن‌ها استفاده می‌کند؟ کدام شرکت‌ها و شرکت‌های وابسته به شرکت آلفابت به این پایگاه داده، دسترسی  دارند؟ آیا گوگل، پایگاه داده دیگری از موقعیت مکانی افراد دارد و اگر بله، تفاوت‌ آن‌ها چیست؟ چه کسانی و با چه موقعیت  شغلی‌ای در گوگل می‌توانند به این پایگاه داده دسترسی داشته باشند؟ منابعی که گوگل اطلاعات مکانی را از آن‌ها جمع‌اوری می‌کند و در این پایگاه داده قرار می‌دهد، چیست؟ آیا کاربران اختیار انتخاب ردیابی شدن یا نشدن توسط گوگل و قرار گرفتن اطلاعات‌شان در این پایگاه داده را دارند یا خیر؟ سیاست حفظ حریم خصوصی گوگل در رابطه با این اطلاعاتی که شرکت از کاربران جمع‌آوری می‌کند، چیست؟ آیا گوگل اطلاعات شخصی کاربران را به غیر از مقامات دولتی با نهاد و شخص ثالث دیگری به اشتراک می‌گذارد یا خیر؟

علاوه بر این، اعضای کنگره، از جمله رئیس کمیته، فرانک پالون، دموکرات از نیوجرسی و یک جمهوری‌خواه عالی‌رتبه به نام گرگ والدن، از ساندار پیچای درخواست کرده‌اند تا ۱۰ ماه مه، خلاصه‌ای در این زمینه منتشر کند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Congress Asks Google 10 Questions On Its Location Tracking Database