برنامه‌های بالقوه ناخواسته در اندروید و امنیت بیشتر فروشگاه برنامه‌های گوگل

برنامه‌های بالقوه ناخواسته، یکی از اصلی‌ترین مشکلات کاربران اندروید است که تحقیقات جدید نشان می‌دهد، استفاده نکردن از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث، تاثیر زیادی در ارتقای سطح امنیت کاربران و رفع این مساله دارد. بنابر اطلاعات جدیدی که شرکت گوگل ارائه منتشر کرده است، دستگاه‌هایی که برنامه‌های خود را تنها از فروشگاه گوگل دریافت می‌کنند، نسبت به دستگاه‌های دیگر ۹ برابر امن‌تر هستند.

براساس گزارش شرکت گوگل، تنها ۰.۰۹ درصد از دستگاه‌هایی که منحصرا از فروشگاه برنامه‌های گوگل استفاده می‌کنند با برنامه‌های بالقوه ناخواسته «PUPs» مواجه می‌شوند. در حالی‌که این موضوع در دستگاه‌هایی که به دلیل استفاده از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث درگیر برنامه‌های بالقوه ناخواسته می‌شوند، ۰.۶۸ درصد است.

از لحاظ جغرافیایی، نرخ برنامه‌های بالقوه ناخواسته در فروشگاه‌های شخص ثالث اندروید ثابت مانده است. با این حال، بعضی کشورها در برخی موارد تغییرات چشم‌گیری داشته‌اند. برای مثال کشور هند با کاهش ۳۴ درصدی درمورد برنامه‌های ناخواسته در دستگاه‌های خود، تغییر قابل توجهی داشته است. کشور‌های اندونزی، مکزیک و ترکیه هم در رده‌های بعدی قرار دارند. در این میان، کره جنوبی، با ۰.۱ درصد دستگاه‌های حاوی PHA، کمترین درصد را به خود اختصاص داده است.

نرخ کاهش برنامه‌های بالقوه ناخواسته در اندروید

به گفته شرکت گوگل، نسخه‌های جدید‌تر اندروید، کمتر از گذشته تحت تاثیر برنامه‌های بالقوه ناخواسته قرار دارند. این مساله در امنیت دستگاه‌هایی که پیش‌ از این، برنامه‌های خود را از فروشگاه شخص ثالث دریافت می‌کردند نیز بهبود یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین این موضوع در سال ۲۰۱۷ برابر با ۰.۸۲ درصد بوده است.

براساس گزارش منتشر شده توسط شرکت گوگل، نسخه‌های جدید‌تر اندروید مانند نوگا «Nougat»، اوریو «Oreo» و پای «Pie»، نسبت به نسخه‌های پیشین که در آن‌ها به برنامه‌های بالقوه ناخواسته می‌توانستند دربرابر حذف شدن مقاومت کنند، بلحاظ امنیتی تقویت شده‌اند.

شرکت گوگل تلاش می‌کند تا با انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی، آموزش توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی و ایمن‌سازی API در اندروید، سطح دسترسی‌ها به اطلاعات را محدودتر و مسائل مرتبط با برنامه‌های بالقوه ناخواسته را کاهش دهد.

 

 

توضیحات بیشتر در:

-  Introducing the Android Ecosystem Security Transparency Report