گزارش شرکت فیسبوک درباره

خرابکاران جدید ایرانی فیسبوک و دستورالعمل مشترک با روس‌ها

شرکت فیسبوک به‌تازگی یک شبکه دیگر متشکل از ۸۲ حساب کاربری، صفحه و گروه را که اداره‌کنندگان‌شان خود را به عنوان شهروندان آمریکا و انگلستان معرفی می‌کردند، مسدود کرد. این شبکه که به گفته فیسبوک یک هفته پیش شناسایی شده است، پایگاه آن در ایران قرار داشته و به انتشار محتواها و مقالاتی درباره سیاست کشورهای آمریکا و بریتانیا شامل روابط نژادی، انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو در آمریکا و همین‌طور مطالبی درباره جلسات اخیر دادگاه برت کاوانا پرداخته است.
مسدودسازی ۸۲ حساب جعلی ایرانی در فیسبوک

شرکت فیسبوک، روز جمعه یک شبکه متشکل از ۸۲ حساب کاربری، صفحه و گروه منتصب به دولت ایران که خود را به‌عنوان شهروندان آمریکا و انگلستان معرفی می‌کردند، مسدود کرد.

اما آنچه که این شبکه تازه کشف شده را از شبکه‌های پروپاگاندای مشابه ایرانی متمایز می‌کند، شباهت‌های فاحش میان این کمپین و آنچه که روسیه پیش از انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا اداره می‌کرد، است.

این شبکه جعلی، به جای تمرکز روی برنامه‌ها و عملکرد دولت ایران، روی سیاست‌های آمریکا و بریتانیا متمرکز بوده و شواهد نشان‌دهنده موفقیت این کمپین جدید است. در حالی که کمپین‌های قبلی چیزی در حدود ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و فیسبوک داشتند، این کمپین جدید، در حدود ۱ میلیون نفر دنبال‌کننده در فیسبوک را بدست آورده بود.

ناتانیل گلیچر، مدیر امنیت سایبری فیسبوک، طی تماس با خبرنگاران در این زمینه گفته است که به نظر می‌رسد که محتوای این کمپین جدید، با آنچه که در عملیات‌های بزرگ‌ و حرفه‌ای در قبل دیده بودیم، مشابه است. هدف این کمپین، ایجاد تفرقه و چنددستگی با دامن زدن به اختلافات اجتماعی معرفی شده است.

در ماه آگوست، شرکت‌های فیسبوک، توییتر و گوگل، مجموعه‌ای از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی را که مرتبط با رسانه جمهوری اسلامی ایران و یک شبکه خبری دولتی بودند، مسدود کردند. این صفحه‌ها و حساب‌ها که ابتدا توسط فایرآی کشف شدند، حساب‌ها و صفحاتی بودند که در قالب شهروندان عادی یا روزنامه‌نگاران و سازمان‌های خبری به انتشار مطالب در حمایت از سیاست‌های جهوری اسلامی ایران می‌پرداختند که با این گروه آخر یک تفاوت عمده داشتند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در حالی که این دسته اخیر محتوای ضد سعودی و ضد اسرائیلی منتشر می‌کردند، اکثریت آن‌ها نیز وانمود می‌کردند که آمریکایی‌های لیبرال هستند و مطالب تفرقه‌آمیزی درباره سیاست آمریکا به اشتراک می‌گذاشتند. برخلاف گروهی که در تابستان شناسایی شدند، فیسبوک اعلام کرده است که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط این گروه اخیر با دولت ایران ندارد.

در همین‌رابطه گراهام بوکی، مدیر آزمایشگاه تحقیقات دیجیتال شورای آتلانتیک، گفته است که تیم او کمتر از ۲۴ ساعت زمان داشت تا بتواند این مطالب را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دهد. آن‌ها برخی از نتایجی را که به دست آورده بودند، کمی پس از آنکه فیسبوک این مسئله را اعلام کرد، منتشر کردند. به گفته بوکی، به نظر می‌رسد که این کمپین متعلق به یک گروه ایرانی است که از روش‌های اخیر روسیه استفاده می‌کند.

بوکی معتقد است که تفاوت چشم‌گیر بین این کمپین و موارد پیش از آن، در این است که کمپین آخر، میزان قابل توجهی از مخاطبان را در فیسبوک و اینستاگرام جذب کرده است.

به گفته او، ویدیوهای یکی از این صفحات با نام «من هم‌اکنون عدالت می‌خواهم» منتشر کرده بود، بیش از ۱۳ میلیون بار در فیسبوک دیده شده بود. ویدیوهای یکی دیگر از صفحات که «نه به نژادپرستی، نه به جنگ» نام داشت نیز بیش از ۱۰ میلیون بار دیده شده بود.

محققان آزمایشگاه تحقیقات دیجیتال شورای آتلانتیک باور دارند که ممکن است این ارقام به صورت تقلبی دست‌کاری شده باشند، چرا که بسیار بالاتر از رقم مربوط به دنبال‌کنندگان این صفحات هستند.

 

 

مطالب مرتبط:

- انتشار اطلاعات ترول‌های ایرانی و روسی توسط توییتر
- اطلاعیه فیسبوک و توییتر درباره مسدودسازی برخی از حساب‌های کاربری مرتبط با دولت ایران

 

 

توضیحات بیشتر در:

- Iran's New Facebook Trolls Are Using Russia's Playbook