عدم شفافیت حریم خصوصی تیک‌تاک و شکایت سازمان مصرف‌کنندگان اروپا

۲۹ بهمن ۱۳۹۹

به‌تازگی یک گروه متشکل از ۴۴ سازمان نظارت بر حریم خصوصی کاربران شکایتی را علیه پلتفرم تیک‌تاک تنظیم کرده‌اند که در آن، سیاست‌های جمع‌آوری اطلاعات این پلتفرم محبوب برای اشتراک گذاری ویدیو را گمراه‌کننده شمرده‌اند.

شکایت تنظیم شده علیه این شبکه اجتماعی، به‌صورت رسمی توسط سازمان مصرف‌کنندگان اروپا (BEUC) گردآوری شده که هدف نهایی آن، این است که اتحادیه اروپا تصمیماتی جدی درباره برنامه تیک‌تاک اتخاذ کند.

بر اساس این شکایت‌نامه، عدم شفافیت جمع‌آوری داده‌های تیک‌تاک به ویژه برای کاربران نوجوان، مقررات حریم خصوصی داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) را نقض می‌کند.

سازمان مصرف‌کنندگان اروپا اظهار کرده که تیک‌تاک به کاربران خود به ویژه کودکان و نوجوانان درباره اطلاعات شخصی که توسط این برنامه جمع‌آوری می‌شود و اهدافی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، اطلاعات شفاف ارائه نمی‌دهد. 

پیش‌تر، یک سخنگوی شرکت سازنده برنامه تیک‌تاک گفته بود که خلاصه‌ای از برنامه سیاست حفظ حریم خصوصی تیک‌تاک با واژگان قابل فهم، برای کاربران سنین پایین در این برنامه قرار داده شده است.

اما در این شکایت‌نامه، اظهار شده که تیک‌تاک اطلاعات دقیقی راجب چگونگی جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران و به اشتراک گذاری این اطلاعات با شرکت‌های دیگر منتشر نکرده است. همچنین این برنامه درباره اینکه اطلاعات کشورهایی که داده‌ها به آن‌ها منتقل می‌شود یا اینکه اطلاعات موقعیت مکانی بر چه اساسی جمع‌آوری می‌شود، شفاف‌سازی نکرده است.

سازمان مصرف‌کنندگان اروپا همچنین در شکایت‌نامه خود اظهار کرده که دسترسی به شرایط حریم خصوصی مخصوص کاربران ۱۳ تا ۱۸ سال دشوار است. برای مثال کاربران برای دسترسی به این شرایط حریم خصوصی باید از قبل یک حساب کاربری در این برنامه داشته باشند که این مساله به معنای آن است که اطلاعات مربوط به شرایط حریم خصوصی، هنگام ایجاد حساب در دسترس نیست.

اما بخش بزرگی از این شکایت‌نامه، تمرکز روی اطلاعات مربوط به کودکان دارد. برای مثال گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که بیش از یک سوم کاربرانی که روزانه در ایالات متحده از تیک‌تاک استفاده می‌کنند، تنها ۱۴ سال یا کمتر از ۱۴ سال دارند.

به همین خاطر تیک‌تاک باید به صورت کاملا شفاف به‌گونه‌ای که برای کودکان و نوجوانان هم قابل فهم باشد، درباره جمع‌آوری اطلاعات و هدف از آن، اطلاع‌رسانی کند.

اما موارد موجود شکایت تنظیم شده تنها به حوزه امنیت و حریم خصوصی محدود نمی‌شود؛ سازمان مصرف‌کنندگان اروپا همچنین اظهار کرده که تیک‌تاک با توجه به دارا بودن کاربران نوجوان، در عملکرد ناموفق بوده و به تبع در محافظت از کودکان برای نمایش محتوای نامناسب در پلتفرم خود نیز به درستی عمل نکرده است.

 

 

توضیحات بیشتر:

Complaint Blasts TikTok’s ‘Misleading’ Privacy Policies