پنهان کردن IP کاربران iOS برای جلوگیری از شناسایی شدن توسط گوگل

۲۴ بهمن ۱۳۹۹

بر اساس گزارش‌های منتشر شده نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌اواس، یعنی نسخه ۱۴.۵ دارای قابلیتی خواهد بود که تمام ترافیک جستجوی امن مرورگر سافاری به منظور شناسایی نشدن نشانی آی‌پی کاربران توسط گوگل، از طریق سرور‌های پروکسی تحت کنترل اپل منتقل خواهد شد.

به گفته شرکت اپل، این قابلیت جدید سافاری تنها زمانی کار می‌کند که کاربر گزینه «Fraudulent Website Warning» را در تنظیمات این مرورگر فعال کرده باشد که موجب پشتیبانی خودکار از فناوری جستجوی امن گوگل در سافاری می‌شود.

وجود فناوری جستجوی امن شرکت گوگل در مرورگرها، به گونه‌ای است که لینک‌ها پیش از به‌ نمایش درآمدن برای کاربران، ابتدا به سرورهای گوگل ارسال می‌شوند تا از عدم وجود تهدیدهای امنیتی اطمینان حاصل شود. طی چنین فرآیندی، سرورهای جستجوی امن گوگل ضمن اسکن لینک‌ها، اگر با بدافزار یا مورد مشکوک مرتبط با فیشینگ در لینک‌ها شناسایی کنند، دسترسی کاربر به وب‌سایت مقصد را با نمایش یک هشدار مسدود می‌کنند.

سال‌ها پیش، هنگامی که شرکت گوگل واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API)‌ جستجوی امن را راه‌اندازی کرد، قابلیت مشاهده سایت‌هایی که کاربران به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند را داشت، اما در سال‌های اخیر این شرکت اطلاعات ارسال شده از دستگاه‌های کاربران از طریق قابلیت جستجوی امن را به حالت ناشناس درآورده است.

اما با وجود اینکه شرکت گوگل لینک‌ها را به حالت ناشناس تبدیل می‌کند، اما همچنان قادر است نشانی آی‌پی فرستنده این لینک‌ها را مشاهده کند.

قابلیت جدید اپل تمامی این مساله را برطرف کرده و همه اطلاعات را از طریق سرورهای پروکسی تحت کنترل این شرکت عبور خواهد داد که تحت چنین شرایطی، همه لینک‌های ارسال شده به گوگل از طرف آی‌پی‌های شرکت اپل خواهند بود.

در حال حاضر نسخه آزمایشی آی‌اواس ۱۴.۵ در دسترس است و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده در دسترس عموم قرار گیرد.

 

 

توضیحات بیشتر:

Apple will proxy Safe Browsing traffic on iOS 14.5 to hide user IPs from Google