درخواست دولت روسیه از تیندر «Tinder» برای اشتراک‌گذاری پیام‌های خصوصی کاربران

دولت روسیه، نام برنامه دوست‌یابی تیندر «Tinder» را به فهرستی اضافه کرده است که شرکت سازنده این برنامه را مجبور به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دولت این کشور می‌کند. براساس این تصمیم جدید روسیه، تیندر موظف به ارائه تمام اطلاعات درخواستی، مانند پیام‌های خصوصی، سوابق فعالیت‌ و ارتباطات کاربر به مقامات روسی است.
۱۸ خرداد ۱۳۹۸
درخواست همکاری روسیه از تیندر

براساس خبرهای منتشر شده، دولت روسیه در اقدامی جدید علیه حریم خصوصی کاربران اینترنت این کشور، نام برنامه دوست‌یابی تیندر «Tinder» را به فهرست شرکت‌هایی اضافه کرده است که مجبور به اشتراک گذاری داده‌های کاربران، به‌طور قانونی با دولت روسیه هستند. 

طبق قوانین مصوب در روسیه، شرکت‌ها ارائه دهنده خدمات اینترنتی در صورت درخواست پلیس این کشور یا سازمان‌های اطلاعاتی، تحت هر شرایط (با حکم دادگاه و حتی بدون حکم قضایی)، به‌منظور کمک‌رسانی به تحقیقات در مورد تروریست‌ها و پرونده‌های امنیت ملی، باید داده‌های کاربران را تحویل مقامات روسی دهند.

پیش از این، ۱۷۵ شرکت بین المللی و همینطور روسی، توسط اداره نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی فدرال روسیه «Roskomnadzor»، در این فهرست ثبت شده بودند که به‌تازگی شرکت سازنده برنامه دوست‌یابی تیندر نیز به آن اضافه شده است.

براساس اطلاعات موجود، تیندر چهارمین سرویس دوستایی در کشور روسیه است که به این فهرست اضافه می‌شود. قبل از آن، برنامه‌های Mamba ،Wamba و Badoo's portal dating به این فهرست اضافه شده بودند.

 

تیندر ممکن است جریمه یا ممنوع شود

هرچند که به‌لحاظ قانونی، شرکت‌های بین‌المللی اضافه شده در فهرست همکاری اجباری با دولت روسیه، هیچ تعهدی برای پاسخ‌گویی به درخواست این کشور ندارند، اما در صورت عدم همکاری، احتمال جریمه شدن و حتی ممنوعیت استفاده از آن‌ها (به معنی مسدودسازی و اعمال فیلترینگ) وجود دارد. برای مثال در سال‌های اخیر شرکت تلگرام از قبول درخواست‌های مکرر روسیه برای همکاری با دولت و مقامات اطلاعاتی این کشور سر باز زد و در نهایت استفاده از این پیام‌رسان در سال گذشته در روسیه ممنوع شد. 

کاربران روسی و حامیان حفظ حریم خصوصی درباره این تصمیم جدید دولت روسیه هشدار داده‌اند که اگر سازمان‌های اطلاعاتی و پلیس، دسترسی به داده‌های تیندر و مکالمات خصوصی کاربران را بدست آورند، ممکن است از آن برای آزار رساندن به شهروندان، اخاذی و و حتی شکنجه مورد سوءاستفاده قرار دهند.

با گذشت چند روز از اعلام اضافه شدن تیندر به فهرست همکاری اجباری با دولت روسیه، این شرکت هیچ واکنشی تا به امروز به این مساله نشان نداده است. در حال حاضر، تیندر بیش از ۵۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد که همه آن‌ها و نه فقط کاربران روسی، تحت تاثیر این درخواست قرار خواهند گرفت.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Russia says Tinder must share user data, private messages