افزوده شدن پروتکل وایرگارد به نسخه ۵.۶ کرنل لینوکس

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پروتکل وایرگارد (WireGuard) قرار است در نسخه ۵.۶ کرنل لینوکس، به‌همراه کدهای منبع این سیستم‌عامل ارائه شود. وایرگارد یک پروتکل وی‌پی‌ان پرسرعت، مدرن و امن محسوب می‌شود.
پروتکل وایرگارد در کرنل لینوکس

لینوس توروالدز، توسعه‌دهنده کرنل لینوکس از ادغام پروتکل وایرگارد (WireGuard) با کرنل لینوکس خبر داده است. این پروتکل وی‌پی‌ان قرار است در نسخه ۵.۶ کرنل لینوکس که تا چند آینده منتشر خواهد شد، ارائه شود.

پروتکل وایرگارد از سوی جیسون دونفلد، محقق امنیتی و توسعه‌دهنده کرنل ایجاد شده که آن را به‌عنوان جایگزینی برای IPsec و OpenVPN معرفی کرده است.

وایرگارد در مقایسه با گزینه‌های فعلی به مجموعه کوچکی از رمزنگاری مدرن متکی بوده که با دقت بالایی انتخاب شده و علاوه‌بر داشتن عملکرد بهتر و قدرت بیشتر، زیر نظر متخصصان رمزنگاری مورد بررسی قرار گرفته و رای مثبت آن‌ها را دریافت کرده است.

گفته می‌شود پروتکل وایرگارد، امنیت بیشتر و محافظت در برابر حملات محروم‌سازی از سرویس، حملات جستجو فراگیر، جعل هویت کلید و حملات بازپخش، همچنین پشتیبانی از یک لایه اضافی از رمزنگاری کلید متقارن برای ارائه مقدار برای مقاومت پساکوانتومی را فراهم می‌کند.

به‌طور کلی، از آن جایی که وایرگارد قرار است در کرنل لینوکس ارائه شود، از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود و رسیدگی به آسیب‌پذیری‌های امنیتی آن نیز راحت‌تر و همچنین تنظیم و به‌کارگیری آن آسان‌تر خواهد شد.

گفتنی است که وایرگارد در ابتدا برای لینوکس منتشر شده بود، اما اکنون در سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، آی‌اواس و اندروید به‌طور گسترده در حال استفاده است. همچنین این پروژه همچنان در حال توسعه بوده و اولین نسخه پایدار آن هنوز منتشر نشده است.

با این حال برخی ارائه‌دهندگان سرویس‌های وی‌پی‌ان مانند Mullvad, AzireVPN, IVPN, VPN.ac و TorGuard سرور‌های وایرگارد را در فهرست خدمات خود ارائه می‌دهند که این امر آزموده بودن کدهای این پروتکل را به اندازه کافی را نشان می‌دهد.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Linux Kernel 5.6 Source Tree Includes WireGuard VPN