توقف توسعه فناوری هوشمند تشخیص چهره توسط شرکت آی‌بی‌ام

آی‌بی‌ام به‌تازگی اعلام کرده است که توسعه و ارائه خدمات فناوری تشخیص چهره شرکت خود را به‌زوردی محدود و متوقف خواهد کرد. این شرکت گفته است که از آنجایی که فناوری‌های هوشمند تشخیص چهره ممکن است در راستای تبعیض نژادی و نقض آزادی‌های اساسی انسان‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد، فعالیت‌های خود در این زمینه را متوقف خواهد کرد.
۲۲ خرداد ۱۳۹۹

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت آی‌بی‌ام طی نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا اعلام کرده است که از آن‌جایی که فناوری‌ هوشمند تشخیص چهره می‌تواند برای ترویج تبعیض نژادی و ناعدالتی مورد سوءاستفاده قرار گیرد، ارائه این فناوری را از این پس متوقف خواهد کرد. آی‌بی‌ام از دیگر توسعه‌دهندگان فناوری‌های هوشمند تشخیص چهره نیز خواسته است که ارائه خدمات خود را محدود‌تر کنند.

در همین رابطه آرویند کریشنا، رئیس آی‌بی‌ام گفته است که به دلیل سوءاستفاده‌های انجام شده از فناوری‌های تشخیص چهره در سال‌های گذشته، این شرکت از توسعه و ارائه خدمات آن منصرف شده و با تداوم خدمات آن به‌صورت کلی مخالف است. 

کریشنا همچنین از کنگره آمریکا خواسته است تا یک سیاست ملی برای ترغیب به استفاده از فناوری‌هایی مانند دوربین‌های همراه پلیس با فناوری‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ایجاد کند تا بتوان شفافیت و پاسخگویی بهتری را پلیس مطالبه کرد.

پیش از این، تعداد معدودی از شهرهای ایالات متحده، استفاده از فناوری‌های تشخیص چهره را ممنوع اعلام کرده‌اند. سال گذشته، سانفرانسیسکو، اوکلند و سن‌دیگو از جمله شهرهایی بودند که فناوری تشخیص چهره را با استناد به اینکه این فناوری دارای محدودیت‌هایی است و از استاندارد‌های کافی برخوردار نیست و همچنین باعث تعصب بالقوه در برابر اقلیت‌ها می‌شود، ممنوع کردند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

IBM announces exit of facial recognition business