گزارش سیتیزن لب درباره

سانسور گسترده در پیام‌رسان چینی وی‌چت

بررسی‌های محققان سیتیزن‌لب نشان می‌دهد که پیام‌رسان محبوب چینی وی‌چت که توسط شرکت تنسنت توسعه داده شده است، همزمان با نظارت بر محتوا، با سانسور گسترده همراه است. سیتیزن‌لب گفته است که پیام‌رسان وی‌چت پیام‌های کاربران را برحسب دستورالعمل‌های سیاسی کشور چین، سانسور می‌کند.
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
سانسور در وی‌چت

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط تیم تحقیقاتی سیتیزن‌لب (Citizen Lab)، پیام‌رسان وی‌چت با سانسور گسترده محتوا از رسیدن برخی اطلاعات به دست کاربران جلوگیری می‌کند.

این گروه تحقیقاتی کانادایی اظهار کرده است که انتظار می‌رود این پلتفرم نیز مانند همه پلتفرم‌های دیگر که توسط کشور چین مدیریت می‌شوند، برخی قوانین و مقررات مربوط به محتوای ممنوعه از طرف مقامات چینی را دنبال می‌کند.

محققان گفته‌اند که وی‌چت برای کاربرانی که با پیش شماره تلفن‌های کشور چین حساب ایجاد می‌کنند، سانسور‌هایی را اعمال کرده و کاربران هیچ‌گاه از این موضوع مطلع نمی‌شوند، همچنین این سانسور‌ها مخصوصا برای حوادث جاری به‌روزرسانی می‌شوند.

محققان سیتیزن‌لب اظهار کرده‌اند که پیش‌تر شاهد اعمال سانسور برای کاربران غیرچینی نبوده‌اند؛ همچنین کاربران بین‌المللی قادر به دریافت و ارسال پیغام‌هایی هستند که کاربران چینی قادر به مشاهده آن‌ها نیستند.

سیتیزن‌لب در گزارش خود اظهار کرده است که فایل‌ها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده بین حساب‌های غیرچینی نیز تحت نظارت محتوا قرار داشته و برای ساخت یک پایگاه داده در وی‌چت به منظور اعمال سانسور در حساب‌های چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این گزارش که براساس آزمایش‌های انجام شده توسط محققان آماده‌سازی شده است، نشان می‌دهد که اگر یک فایل حساس از یک حساب غیرچینی به یک حساب غیرچینی دیگر فرستاده شود، پیش از ارسال به یک حساب چینی سانسور می‌شود.

شرکت سازنده برنامه وی‌چت در رابطه با این گزارش گفته است که همه محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران بین‌المللی در پلتفرم وی‌چت خصوصی هستند و این شرکت به عنوان یک شرکت عمومی، خود را با بالاترین استانداردها هماهنگ کرده و سیاست‌های خود را مطابق با قوانین کشوری که در آن فعالیت می‌کند تنظیم کرده است.

به‌ ادعای شرکت سازنده پیام‌رسان وی‌چت، حریم خصوصی کاربر و امنیت اطلاعات آن‌ها اولویت این شرکت بوده و حفظ اعتماد کاربر و ارائه تجربه عالی برای کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال گزارش سیتیزن‌لب نشان می‌دهد که این شرکت به‌صورت گسترده بر فعالیت‌های کاربران خود نظارت داشته و با سانسور محتوا، حقوق آن‌ها را زیر پا می‌گذارد.

 

 

توضیحات بیشتر:

Citizen Lab says non-China registered accounts used to beef up WeChat censorship