به‌روز رسانی

شرکت اپل استخراج ارز دیجیتال در برنامه‌های فروشگاه خود را ممنوع کرد

شرکت اپل با به‌روزرسانیِ قوانین فروشگاه برنامه‌های خود برای iOS و MacOS، استخراج ارز دیجیتال «cryptocurrency mining» توسط برنامه‌های کاربردی را ممنوع کرد. پیرو این به‌روزرسانی جدید، از این پس تولیدکنندگان برنامه‌ها و کاربران، اجازه انتشار و استفاده از برنامه‌هایی را که استخراج ارز دیجیتال انجام می‌دهند، نخواهند داشت.
۲۷ خرداد ۱۳۹۷
استخراج ارز دیجیتال ممنوع

شرکت اپل در هفته گذشته دستورالعمل‌های بررسی برنامه‌های خود را در کنفرانس WWDC 2018  به‌روزرسانی کرد. این شرکت در حالی دست به انجام این کار زده که استخراج ارز دیجیتال «cryptocurrency mining» به‌صورت پنهانی، به یکی از مشهورترین جرایم اینترنتی میان توسعه‌دهندگان بدافزارها در سال گذشته معرفی شده است.

شرکت اپل که در بررسی و تایید برنامه‌های فروشگاه خود نسبت به سایر ارائه‌دهندگان فروشگاهی برنامه‌ها، سخت‌گیرتر و دقیق است، به‌تازگی با به‌روزرسانی قوانین خود، عملیات استخراج ارز دیجیتال را برای تمام برنامه‌ها ممنوع کرده است. این ممنوعیت روی برنامه‌هایی اعمال می‌شود که مشخصا برای استخراج ارز دیجیتالی طراحی شده‌اند و برنامه‌هایی با عملکردهای مشابه برای مدیریت ارز دیجیتالی و تجارت ارز دیجیتالی سروکار دارند، کماکان مجاز هستند.

 

نظرات منفی کاربران درباره برنامه Calendar 2

شرکت اپل تغییرات جدید در قوانین بررسی برنامه‌های فروشگاه خود را پس از انتشار و شناسایی بدافزار استخراج‌کننده ارز دیجیتال در برنامه Calender2 اعمال کرده است. این تصمیم گامی بزرگ در زمینه متوقف کردن استخراج ارز دیجیتال محسوب می‌شود که باعث کند شدن و تضعیف عملکرد دستگاه‌های MacOS و iOS شده است.

 

استخراج ارز دیجیتالی ممکن است باعث نابودی دستگاه‌های موبایل شود

کاربران سیستم‌عامل MacOS و iOS به اندازه کاربران اندروید و ویندوز که در معرض بیشترین آسیب‌های بدافزاری قرار دارند، مورد هدف نبوده‌اند، اما این مساله به این معنی نیست که سازندگان بدافزارها، کاربران شرکت اپل را مورد هدف قرار نمی‌دهند.

متوقف کردن استخراج ارز دیجیتالی برای iOS امری حیاتی است، چون عملیات استخراج ارز دیجیتال که عموما بدون حد و اندازه در داخل برنامه‌ها استفاده می‌شوند، می‌تواند باعث داغ شدن و نابودی باتری دستگاه‌ها باشد، همچنین این مساله ممکن است منجر به تغییر شکل باتری و آتش گرفتن تلفن همراه شود؛ موردی که قبلا برای سیستم‌عامل اندروید رخ داده است.

برای مثال بدافزاری مانند Loapi در سیستم عامل اندروید، باعث نابودی کامل دستگاه‌های آلوده می‌شد. البته برنامه‌هایی که از عملیات استخراج ارز دیجیتالی استفاده می‌کنند کماکان در فروشگاه برنامه‌های گوگل و دیگر فروشگاه‌ها در دسترسی هستند و تاکنون تنها اقدام گوگل برای مقابله با این مساله، ممنوع کردن تبلیغات مربوط به ارز دیجیتالی به خاطر افزایش کلاهبرداری‌ها بوده است.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- App Store Review Guidelines
- A Surreptitious Cryptocurrency Miner in the Mac App Store
- Jack of all trades

 

 

مطالب مرتبط:

- ممنوعیت رسمی برنامه‌های استخراج کننده ارز دیجیتال در گوگل‌پلی