همکاری شرکت‌های اپل و گوگل برای مقابله با گسترش ویروس کرونا COVID-19

همکاری شرکت‌های اپل و گوگل برای مقابله با گسترش ویروس کرونا (COVID-19) یکی از موضوعات مهمی است که در روزهای اخیر با حواشی مختلفی همراه بوده است. این دو شرکت طی یک تفاهم همکاری تصمیم به توسعه‌ یک بستر امن مبتنی بر بلوتوث تلفن‌های همراه گرفته‌اند که به افراد کمک می‌کند تا گسترش ویروس کرونا مقابله کنند و از خطرات ابتلا به آن پیش‌گیری کنند.
۲۳ فروردین ۱۳۹۹
مقابله اپل و گوگل با گسترش کرونا

بر اساس گزارش‌های منتشر شده شرکت‌های اپل و گوگل قصد ایجاد ابزاری را دارند که به مردم کمک می‌کند بفهمند که آیا با افرادی که آلوده به ویروس کرونا بوده‌ در تماس بوده‌اند یا نه. به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها قصد انتشار یک API را دارند که آژانس‌های عمومی می‌توانند آن‌ها را با برنامه‌های خود ترکیب کنند. این API، نسخه بعدی یک پلتفرم داخلی خواهد بود که از بلوتوث کم مصرف (BLE) استفاده می‌کند تا بتواند مخاطب را ردیابی کند. انتظار می‌رود که این APIها در اواسط ماه می برای اندروید و آی‌اواس در دسترس قرار گیرند.

این همکاری نادر به این خاطر است که در حال حاضر دولت‌ها در حال روی آوردن به تکنولوژی‌هایی مانند ردیابی موبایل و تشخیص چهره برای مبارزه با ویروس کرونا هستند.

عدم استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی

برخلاف برنامه‌هایی که توسط کشورهای مختلف ساخته شده‌اند و با استفاده از موقعیت مکانی کاربران، قوانین قرنطینه را اجرایی می‌کنند،‌ در این سیستم مکان کاربران یا دیگر اطلاعات آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.  

این سیستم در عوض از داده‌های بلوتوث کم‌مصرف (BLE beacons) برای شناسایی اشخاصی که که تست ویروس کرونای آن‌ها مثبت بوده است استفاده می‌کند. بنابراین، اطمینان حاصل می‌شود که حریم شخصی کاربران به خطر نمیافتد.

شرکت‌های اپل و گوگل نیز در همین رابطه تاكید كرده‌اند تا رضایت کاربران برای این کار مورد نیاز است. این موضوع همچنین به این معناست که برای موثر بودن آن، میلیون‌ها نفر باید در این برنامه شرکت کنند تا شرکت‌های اپل و گوگل پیش از بدتر شدن شرایط، اقدامات امنیتی کافی را انجام دهند.
بر اساس گفته‌های شرکت گوگل، این سیستم تا حدودی به شکل زیر کار خواهد کرد:

  • وقتی دو نفر برای مدت مشخصی در تماس نزدیک باشند (مثلاً ۱۰ دقیقه یا بیشتر)، موبایل‌های آن‌ها دادهای بلوتوثی شناساینده را با یکدیگر رد و بدل می‌کنند. این شناسه‌ها هر ۱۵ دقیقه تکرار و تبادل می‌شوند و هیچ‌گونه اطلاعات شخصی قابل شناسایی ندارند.
  • اگر نتیجه آزمایش ویروس برای یک نفر مثبت اعلام شود، فرد آلوده می‌تواند نتیجه را وارد یک برنامه از مرجع بهداشت عمومی که API فوق را در برنامه خود به کار برده است وارد کند.
  • سپس فرد آلوده می‌تواند رضایت خود را برای آپلود داده‌های مربوط به شناسه بلوتوث ۱۴ روز اخیر خود را به سامانه بدهد.
  • در نهایت هر فرد دیگری که از نزدیک با فرد آلوده در تماس بوده باشد، در صورت وجود یک شناسه نزدیک آلوده در دستگاه که مطابق با داده‌های بلوتوثی است، هشدار دریافت می‌کند.
  • برنامه سپس اطلاعات مربوط به مراحل بعدی را در اختیار فرد در معرض خطر قرار گرفته، قرار می‌دهد.

 

 

توضیحات بیشتر:

Google and Apple Plan to Turn Phones into COVID-19 Contact-Tracking Devices