نمایش شماره تلفن‌های کاربران واتساپ در نتایج جستجوی گوگل

۱۷ خرداد ۱۳۹۹
نمایش شماره کاربران واتساپ در گوگل

قابلیت «Click to Chat» به وب‌سایت‌ها این امکان را می‌دهد که به راحتی با یک بازدیدکننده گفتگویی را در واتساپ آغاز کنند. این قابلیت با استفاده از تصویر کد QR برای شماره تلفن دارنده وب‌سایت کار می‌کند و به یک کاربر اجازه می‌دهد پس از اسکن کد و بدون نیاز به وارد کردن شماره تلفن در دستگاه خود، یک گفتگو را با مدیر یا مسئول پشتیبان وب‌سایت آغاز کند.

اما بر اساس گفته‌های محققان، مشکل این قابلیت این است که ممکن است این شماره تلفن‌ها در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند، زیرا موتورهای جستجو فهرستی از داده‌های مربوط به این قابلیت را فهرست کرده و در نتایج جستجوهای خود نمایش می‌دهند. این شماره‌ها در قالب یک لینک از دامنه wa.me که متعلق به شرکت فیسبوک، نمایش داده شده و در مواردی موجب در دسترس عموم قرار گرفتن شماره تلفن‌های کاربران واتساپ می‌شود.

بهره‌برداری از این نقص، شیوه‌ای بسیار کارآمد برای منتشرکنندگان هرزنامه است تا به راحتی شماره تلفن‌های مختلف را برای کمپین‌های خود جمع‌آوری کنند. یک مهاجم می‌تواند به راحتی و با یک جستجوی ساده ۳۰۰ هزار شماره تلفن کاربر واتساپ را به دست آورد. او سپس می‌تواند از این شماره تلفن‌ها برای پیغام دادن و تماس گرفتن با مالکان این شماره‌ها استفاده کرده یا آن‌ها را به بازاریاب‌ها، منتشرکنندگان هرزنامه و کلاهبرداران بفروشد.

نکته قابل توجه این است که یک فرد با داشتن شماره تلفن یک کاربر واتساپ، قادر به مشاهده تصویر پروفایل او نیز خواهد بود و می‌تواند با جستجوی معکوس تصویر کاربر در موتورهای جستو، اطلاعات بیشتری درباره او کسب یا حتی حساب‌های دیگر او را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کند.

در همین رابطه، سخنگوی شرکت فیسبوک اظهار کرده است که قابلیت «Click to Chat» برنامه واتساپ، به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از شماره تلفن خود یک لینک ایجاد کرده تا هر کسی بتواند به راحتی به آن‌ها پیام ارسال کند. این قابلیت ارتباط بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک در سراسر دنیا با مشتریان را آسان می‌کند و مورد گزارش شده، مشکلی جدی محسوب نمی‌شود.

با این حال، شرکت فیسبوک، اصلاحیه‌ای برای تنظیمات دامنه http://wa.me انجام داده است که از نمایش شماره تلفن‌ها در نتایج جستجوی گوگل جلوگیری می‌کند.

محققان اظهار کرده‌اند که بسیاری از کاربران از اینکه ممکن است شماره تلفن‌ آن‌ها توسط جستجوگر گوگل فهرست و ذخیره شود و با جستجو در گوگل قابل مشاهده باشد، آگاه نیستند. البته در این میان نیز بسیاری از کاربران وجود دارند که از این امر مطلع بوده و این کار را برای گسترش کسب‌و‌کار خود انجام داده‌اند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

WhatsApp Phone Numbers Pop Up in Google Search Results — But is it a Bug