نشت اطلاعات خصوصی بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک و انتشار عمومی اطلاعات

۱۵ فروردین ۱۴۰۰
نشت اطلاعات ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اطلاعات خصوصی حدود ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک که در سال ۲۰۱۹ توسط مهاجمان به دست آمده بود، به صورت رایگان در یکی از انجمن‌های مربوط به هکرها به اشتراک گذاشته شده است.

این اطلاعات حاوی نام و نام خانوادگی، شناسه کاربری، شماره تلفن، موقعیت مکانی، آدرس ایمیل، جنسیت، محل زندگی و تاریخ ایجاد حساب کاربران فیسبوک است. اطلاعات جمع‌آوری شده در مجموع متعلق به کاربران ۱۰۶ کشور است که ۳۲ میلیون حساب مربوط به کاربران ساکن ایالات متحده، ۱۱ میلیون ساکن در انگلستان و ۶۶ میلیون کاربران هندی بوده‌اند. همچنین، در این بین اطلاعات حدود ۳۰۱ هزار کاربر ایرانی نیز تحت تاثیر این نقض اطلاعاتی قرار گرفته است که به نسبت دیگر کشورها، از سهم کمتری برخوردار است.

به گفته محققان امنیتی، این اطلاعات توسط مهاجمان با استفاده از یک آسیب‌پذیری که در سال ۲۰۱۹ در فیسبوک شناسایی شده بود به دست آمده‌اند.

علاوه بر شواهد موجود بر خرید و فروش این اطلاعات در انجمن‌های هکرها از سال گذشته، یک ربات تلگرام نیز شناسایی شده است که به کاربران اجازه می‌داد با جستجوی یک شماره تلفن، نام کاربری مرتبط با آن را به دست آورند.

اما با وجود در دسترس گرفتن این اطلاعات به صورت رایگان، این احتمال وجود دارد که مهاجمان از این اطلاعات برای مهندسی اجتماعی، کلاهبرداری‌ها اینترنتی، ارسال هرزنامه و دیگر جرایم سایبری استفاده کنند.

به کاربرانی که ایمیل و شماره تلفن خود را در حساب فیسبوک خود وارد کرده‌اند و آن را از سال ۲۰۱۹ تغییر نداده‌اند توصیه می‌شود مراقب حملات احتمالی هکرها و تماس‌های کلاهبردارانه باشند.

 

توضیحات بیشتر:

More that 500 Million Facebook Users' Phone Numbers and Personal Data Leaked Online