به‌‌روزرسانی

دسترسی عربستان سعودی به داده‌های کاربران توییتر از طریق کارکنان سابق این شرکت

براساس گزارش‌های منتشر شده، وزارت دادگستری آمریکا دو تن از کارمندان سابق توییتر را به اتهام تجسس در اطلاعات خصوصی کاربران توییتری و همکاری با مقامات عربستان سعودی برای جاسوسی محکوم کرده است. گفته شده است که این دو شخص در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با مقامات سعودی در ارتباط بوده‌اند.
دسترسی عربستان به داده‌های بعضی از کاربران توییتر

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، دو کارمند سابق توییتر به‌همراه شخصی دیگر در روز چهارشنبه متهم به جاسوسی در اطلاعات شخصی کاربران توییتر از طرف مقامات دولتی عربستان سعودی شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، مقامات عربستان کارمندان توییتر را به منظور تجسس در اطلاعات شخصی هزاران کاربر توییتر و حذف برخی محتواهای خاص از این شبکه اجتماعی استخدام کرده‌اند. این دو کارمند سابق توییتر به نام‌های احمد ابوامو و علی الزاباره و شخص سوم احمد المطیری به جرم دسترسی به اطلاعات خصوصی و فعالیت به‌عنوان نمایندگان غیرقانونی یک دولت خارجی دستگیر شده‌اند.

بین تاریخ نوامبر ۲۰۱۴ تا می ۲۰۱۵، المطیری و مقامات سعودی، دو کارمند توییتر را قانع کرده‌اند که با سوءاستفاده از جایگاه‌های خود، به اطلاعات کاربران توییتر، به‌ویژه اشخاصی که از دولت سعودی و خانواده سلطنتی انتقاد کرده بودند دسترسی پیدا کنند.

گفته می‌شود که ابوامو در شرکت توییتر به عنوان مدیر مشارکت رسانه‌ای به مدت دو سال کار می‌کرد. در طی آن زمان، او با یک مقام دولتی سعودی در اواخر سال ۲۰۱۴ در لندن ملاقات کرده و پس از آن شروع به تجسس در اطلاعات حساب‌های کاربران توییتری از سوی مقامات دولت عربستان سعودی کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ابوامو پس از ترک توییتر در اواسط سال ۲۰۱۵ ارتباط خود با مقامات سعودی را حفظ کرده و در خواست‌های آن‌ها از جمله حذف حساب‌های خاص را انجام داده است. همچنین گفته می‌شود که ابوامو این کار را با کمک همکار سابق خود در شرکت توییتر انجام داده است. 
گفته می‌شود مقامات سعودی به ابوامو ۳۰۰ هزار دلار و یک ساعت به ارزش ۲۰ هزار دلار داده‌اند.

اف‌بی‌آی اظهار کرده است که در مصاحبه‌ای که سال گذشته با ابوامو درباره پول دریافتی، ساعت و ارتباط با مقامات سعودی داشته است، او درباره آن‌ها دروغ گفته و رسید تقلبی ۱۰۰ هزار دلاری از طرف عربستان را نشان داده و اظهار کرده است که تنها ۱۰۰ هزار دلار هزینه مشاوره خدمات رسانه‌ای به مقامات این کشور را دریافت کرده است.

دومین کارمند سابق توییتر، الزاباره، کار خود را به‌عنوان یک متخصص در اوت ۲۰۱۳ آغاز کرده است که در سال ۲۰۱۵ هنگامی که در توییتر مشغول به کار بوده، با یکی از مقامات سعودی در واشنگتن دیدار کرده است. الزاباره نیز پس از آن دیدار از ماه می تا نوامبر ۲۰۱۵ به اطلاعات شخصی ۶ هزار نفر از کاربران توییتر دسترسی داشته است.

این شکایت همچنین میزان اطلاعاتی که توییتر درباره کاربران نگهداری می‌کند را فاش کرده است؛ زیرا گفته می‌شود که الزاباره همچنین به اطلاعاتی از جمله آدرس IP، دستگاه مورد استفاده، اطلاعات بیوگرافی ارائه شده توسط کاربر، اطلاعات ورود کاربر و همچنین اطلاعات مربوط به همه اقدامات خاصی که کاربر در توییتر انجام می‌دهد دسترسی پیدا کرده است.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Saudi Arabia allegedly recruited former Twitter employees to access user data