مخفی کردن اعلان‌های آزاردهنده نوتیفیکیشن وب‌سایت‌ها توسط مرورگرهای کروم و فایرفاکس

سازندگان دو مرورگر محبوب کروم و فایرفاکس به‌تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند در نسخه‌های آتی مرورگرهای خود، اعلان‌های آزاردهنده در سایت‌ها که از کاربران درخواست می‌کند یکی از مشترکین همیشگی محتوای آن سایت‌ها به‌صورت دریافت نوتیفیکیشن باشند را پنهان کنند.
مخفی کردن نمایش اعلان نوتیفیکیشن در مرورگرها

براساس خبرهای منتشر شده، سازندگان مرورگرهای کروم و فایرفاکس به‌تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند نمایش اعلان‌های آزاردهنده وب‌سایت‌ها برای ارسال نوتیفیکیشن را متوقف کنند. در همین رابطه سازندگان این دو مرورگر گفته‌اند که علامت کوچکی را جایگزین خواهند کرد که به شما اطلاع می‌دهد سایتی که در حال بازدید از آن هستید، قصد ارائه یک اعلان به شما را دارد و شما در این موقعیت می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا قصد دنبال کردن مطالب سایت مربوطه را دارید یا خیر.

بنا بر تحقیقات انجام شده از سوی شرکت موزیلا، حدود ۹۹ درصد اعلان‌های نمایش داده شده روی مرورگرها توسط کاربران تایید نمی‌شوند و ۴۸ درصد از کاربران نیز به‌صورت مستقیم این اعلان‌ها را رد می‌کنند. شرکت موزیلا برای شرح دقیق‌تر این موضوع گفته است که در هر ماه ۱.۴۵ میلیارد اعلان به کاربران فایرفاکس نمایش داده می‌شود و تنها ۲۳ میلیون از آن‌ها توسط کاربران پذیرفته می‌شود.

وب‌سایت‌ها از اشتراک‌گذاری اعلان (نوتیفیکیشن) در مرورگرها زمانی که شما از وب‌سایت‌ها بازدید نمی‌کنید برای اطلاع‌رسانی درمورد محتواهای تازه منتشر شده یا آخرین تغییرات استفاده می‌کنند. همچنین در برخی سیستم‌عامل‌ها، زمانی که از مرورگر نیز استفاده نمی‌کنید، اعلان‌ها از طریق پردازش در پشت‌زمینه دستگاه می‌تواند به شما نمایش داده شود.

هرچند که قابلیت ارسال نوتیفیکیشن در وب در ابتدا به‌منظور کارکردهای مفید ساخته شده بود، اما از آن‌جایی که سایت‌ها از آن برای ارسال هرزنامه به دستگاه‌های کاربران و همچنین دشوار کردن ترک صفحه تا زمان تایید اشتراک استفاده کرده‌اند، به مرور زمان به قابلیتی بسیار آزاردهنده‌ای تبدیل شده است. نکته قابل توجه درمورد این قابلیت آن است که برخی از وب‌سایت‌ها از آن برای هدایت کاربران به مقاصد مخرب و آلوده استفاده می‌کنند. در همین راستا تصمیم سازندگان مرورگرهای کروم و فایرفاکس، به‌جز بهبود تجربه وب‌‌گردی کاربران، می‌تواند باعث کاهش خطرات امنیتی نیز شود.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Chrome, Firefox to Hide Those Annoying Site Notification Prompts