کشف یک نقض داده جدید

انتشار پست‌های حدود ۱۴ میلیون کاربر فیسبوک به‌صورت عمومی

شرکت فیسبوک که به رسوایی حریم‌ خصوصی معروف است، این بار با خطایی جدید در تنظیمات حریم‌ خصوصی کاربران مشکل‌ساز شده است. یک خطای برنامه‌نویسی در قابلیت جدید فیسبوک، باعث شده است پست‌های جدید حدود ۱۴ میلیون کاربر فیسبوک سهوا به حالت عمومی درآيد.
نقض داده در فیسبوک

نقض حریم‌خصوصی و اطلاعات در فیسبوک موضوع جدیدی نیست و به‌تازگی پست‌های حدود ۱۴ میلیون کاربر به‌حالت عمومی در آمده است. این مساله که به‌خاطر یک خطای برنامه‌نویسی رخ داده، زمانی گزارش شد که فیسبوک درحال امتحان ویژگی جدید خود بود، ویژگی جدیدی که از ۱۸ می ۲۰۱۸ به اجرا در آمده است.

در همین رابطه مسئولان شرکت فیسبوک ضمن عذرخواهی از کاربران، گفته‌اند: رفع این اشکال را به‌سرعت از تاریخ ۲۲ ماه می شروع و در ۲۷ می به‌طور کلی برطرف کرده‌اند و اگر بعضی از پست‌های کاربران تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته‌ است، باید تاکنون به حالت عادی اشتراک‌گذاری بازگشته باشند.

 

تنظیمات حریم‌خصوصی در فیسبوک

به‌صورت معمول اگر شما بخواهید چیزی را در فیسبوک به اشتراک بگذارید، تنظیمات پیش‌فرض پست جدید به‌لحاظ امنیتی براساس تنظیمات آخرین پست شما تعیین می‌شود. مثلا اگر شما عکسی را به اشتراک بگذارید و در تنظیمات آن مشخص کنید که فقط دوستانتان آن‌را ببینند، بار بعدی که چیزی را به اشتراک می‌گذارید، فیسبوک فرض خواهد کرد شما می‌خواهید آن‌را با همان افراد قبلی به اشتراک بگذارید.

کاربرانی که تحت‌تاثیر خطای جدید فیسبوک بودند، تنظیمات پیش‌فرض‌شان به «Public - قابل مشاهده برای همه» تغییر داده شده بود.

این مساله از آنجا مهم و نگران کننده می‌شود که اگر کاربری اطلاعات مهمی مانند آدرس یا شماره تلفن خود را با فرض اینکه تنها دوستانش قادر به مشاهده پست‌ها هستند به اشتراک می‌گذاشت، می‌توانست بسیار خطرناک باشد زیرا این اطلاعات برای همه در دسترس قرار می‌گرفت.

همچنین باید توجه داشت که فیسبوک براساس تنظیمات حریم‌خصوصی به شما اجازه می‌دهد که از مشاهده تصاویرتان توسط افراد خاص مانند همسر یا دوستان سابق جلوگیری کنید. اما این مشکل فنی باعث این شده است که تمام افراد به تصاویر منتشر شده شما دسترسی پیدا کنند.

 

اطلاع‌رسانی به کاربران تحت تاثیر نقض اطلاعات

کاربرانی که دچار این مشکل شده بودند از پنج‌شنبه پیغامی از طرف فیسبوک مشاهده خواهند کرد که آن‌ها را به مرور و مشاهده دوباره پست‌هایشان تشویق می‌کند و همینطور یک لیست از پست‌هایی که در دوره بروز این مشکل به اشتراک گذاشته‌اند.

فیسبوک گفته است که کابران قادر بودند تنظیمات اشتراک پست‌هایشان را به‌صورت دستی در دوره اشکال پیش آمده تغییر دهند. به‌عبارتی اگر شما متوجه شده باشید که پست‌تان به اشتباه برای عموم قابل بازدید است، می‌توانستید تنظیمات را تغییر دهید.

این اتفاق می‌تواند یک یادآوری خوب برای این باشد که گه‌گاه بررسی کنید چه کسانی می‌توانند پست‌های فیسبوک‌تان را ببینند. برای اینکار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

به تنظیمات حساب کاربری خود بروید و سپس بخش Privacy را باز کنید. در پایین گزینه Your Activity، مورد Who can see your future posts به شما می‌گوید که چه‌کسانی به‌صورت پیش‌فرض می‌توانند پست‌ها و تصاویر شما را ببینند. با تغییر آن، می‌توانید از دسترسی و مشاهده افراد غیرمجاز جلوگیری کنید.

 

دوران پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا

مشکل و خطای جدید فیسبوک در نقض داده‌های کاربران، تنها چند هفته پس از مطرح شدن اشتراک‌گذاری اطلاعات و رابطه با ده‌ها شرکت چینی، یک زنگ هشدار دیگر برای کاربران این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود.

از طرفی شرکت فیسبوک در ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا نتوانست کاربران معترض، قانون‌گذاران، روزنامه‌نگاران و گروه‌های فعال در زمینه حریم‌خصوصی را قانع کند، با انتقادهای شدیدی در محافل مختلف مواجه شد و در حال این شرکت به بیش از دو میلیارد کاربر فعال در ماه که عکس‌ها، فیلم‌ها و مطالب هر روزه خود را به اشتراک می‌گذارند، تکیه می‌کند. اما کماکان روی موضوع امنیت اطلاعات کاربران و حریم‌خصوصی آن‌ها سهل‌انگار است و متاسفانه کمتر کاربری به اهمیت اطلاعاتی که در اختیار فیسبوک قرار می‌دهد توجه می‌کند و این مساله باعث نگرانی‌های فراوانی شده است.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- Facebook Bug Made Up to 14 Million Users' Posts Public for Days