کماکان ۱۲۳۴۵۶ پراستفاده‌ترین گذرواژه در ۵ سال اخیر است

رمزعبور «۱۲۳۴۵۶» در ۲۰۱۸ برای پنجمین سال متوالی، پراستفاده‌ترین گذرواژه توسط کاربران بوده و پس از آن «password» در جایگاه دوم قرار داشته است. حتی با وجود گزارش‌های متعدد درباره نقص داده، هک‌ها و حملات باج‌افزاری، باز هم کاربران از گذرواژه‌های ضعیف استفاده می‌کنند که نه تنها اطلاعات شخصی خود، بلکه اطلاعات سازمان و شرکت‌هایی که در آن‌ها کار می‌کنند را نیز در معرض خطر قرار می‌دهند.
بدترین گذواژه‌های سال ۲۰۱۸

در هشتمین فهرست سالانه بدترین رمز‌های عبور، شرکت مدیریت رمز عبور اسلش دیتا به تحلیل بیش از ۵ میلیون رمز عبور پرداخته است که همه آن‌ها در لیست پراستفاده‌ترین گذرواژه‌ها قرار دارند. براساس این گزارش ۱۰ رمز عبور که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: 

123456
password 
123456789
12345678
12345
111111
1234567 
sunshine
qwerty
iloveyou

 

شرکت اسلش‌دیتا پس از ارزیابی بیش از ۵ میلیون رمز عبور منتشر شده در اینترنت که وابسته نقض‌های اطلاعاتی لو رفته‌اند، دریافته است که کاربران کامپیوتر همچنان از همان رمز‌ عبور‌های ساده و قابل پیش‌بینی که در سال‌های گذشته به عنوان بدترین گذرواژه‌ها عنوان شده‌اند، استفاده می‌کنند. استفاده از این رمزعبور‌ها ممکن است هر کسی را در معرض خطر هک شدن و سرقت اطلاعات شخصی قرار دهد.

شرکت مدیریت رمز عبور داشلن نیز گزارشی درباره بزرگ‌ترین اشتباهات در انتخاب و استفاده از رمز عبورها در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده است که برخی از این موارد، عجیب و قابل تامل هستند.

۱. کانیه وست: کانیه وست، رپر و ترانه‌سرا آمریکایی به دلیل وارد کردن رمز عبور ساده خود، یعنی چهار صفر در تلفن همراه در برابر دوربین‌های تلویزیونی هنگام ملاقات با دونالد ترامپ، در صدر لیست داشلن قرار گرفته است.

۲. پنتاگون: بنابر گزارش‌های منتشر شده، یک گروه تحقیقاتی توانسته است رمز عبور مدیر سیستم‌های دفتر حسابرسی و نظارت دولت آمریکا را در ۹ ثانیه بدست آورد. احتمالا این اتفاق، استفاده از رمز عبور پیش‌فرض عنوان شده است.

۳. صاحبان ارز دیجیتالی: از آنجایی که ارزش ارز‌های دیجیتالی رفته رفته افزایش می‌یابد، برخی از کاربران از رمز عبورهایی استفاده می‌کنند که دیگر آن‌ها را به خاطر نمی‌آورند. برخی از این افراد که نیاز فوری به دسترسی به کیف‌ پول خود داشته‌اند، مجبور به انجام هیپنوتیزم برای به خاطر آوردن رمزهای عبور خود شده‌اند.

۴. نوتلا: نشان تجاری نوتلا با انتشار یک توییت عجیب به دنبال‌کنندگان خود پیشنهاد داده است که از کلمه «Nutella» به عنوان رمزعبور خود استفاده کنند.

۵. شرکت‌های حقوقی انگلستان: بیش از یک میلیون ایمیل و رمز عبور متعلق به ۵۰۰ شرکت حقوقی در کشور انگلستان، در دارک وب منتشر شده است.

۶. تگزاس: سوابق ۱۴ میلیون رای دهنده در ایالت تگزاس آمریکا در یک سرور بدون رمز عبور، در معرض افشاء قرار گرفته است.

۷. کارکنان کاخ سفید: یکی از کارمند کاخ سفید، ایمیل و رمز عبور خود را در کاغذ‌های مخصوص کاخ سفید نوشته و سپس آن را در ایستگاه اتوبوس در شهر واشنگتن جا گذاشته است.

۸. گوگل: یک دانشجوی مهندسی از کشور هند توانسته است با خالی گذاشتن بخش نام کاربری و گذرواژه در صفحه ورود یکی از بخش‌های مدیریتی گوگل، به تلویزیون‌های ماهواره‌ای این شرکت دسترسی پیدا کند.

۹. سازمان ملل:کارمندان سازمان ملل از جیرا، ترلو و گوگل داکس برای کار روی پروژه‌های خود در حالی استفاده می‌کردند که به امنیت اسناد و اهمیت گذاشتن رمز عبور روی آن‌ها، توجهی ندارند. این مسئله باعث شده است که افراد غیرمجاز به اطلاعات محرمانه ، داده‌های مربوط به ارتباطات و رمز عبور‌های نوشته شده در این اسناد دسترسی پیدا کند.

۱۰. دانشگاه کمبریج:این دانشگاه، یک رمز عبور را به یک پروژه گیت‌هاب اضافه کرده بود که به هرکسی اجازه می‌داد تا با آن، به اطلاعات میلیون‌ها کاربر فیسبوک که محققان کمبریج روی آن‌ها مطالعه می‌کردند، دسترسی پیدا کند.

 

 

مطالب مرتبط:

ویژگی‌های یک گذرواژه خوب چیست؟
چگونه از گذرواژه‌های خود محافظت کنیم؟