عملیات کفشدوزک برای از بین بردن زیرساخت‌های بدافزار Emotet

۱۰ بهمن ۱۳۹۹

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مقامات هشت کشور با همکاری یکدیگر موفق شدند زیرساخت‌های بدافزار Emotet را که مسئول فعالیت چندین کمپین بزرگ باج‌افزاری در یک دهه گذشته بود است را از بین ببرند.

این عملیات هماهنگ شده که با نام عملیات کفشدوزک معرفی شده است، با همکاری کشورهای هلند، آلمان، ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، لیتوانی، کانادا و اوکراین انجام شده و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های مشترک سایبری، در سطح بین‌الملل برای مقابله با مجرمان سایبری یاد کرد.

در همین رابطه، آژانس ملی جرائم انگلستان (NCA) اظهار کرده است که شناسایی محل زیرساخت‌های این بدافزار حدود دو سال طول کشیده و در نهایت منجر به ضبط تجهیزات کامپیوتری مورد استفاده هکرها در شهر خارکیف اوکراین شده است.

همچنین پلیس سایبری اوکراین نیز دو فرد را که ادعا می‌شود در نگهداری زیرساخت‌های بات‌نت نقش داشته‌اند، دستگیر کرده که در صورت اثبات جرم آن‌ها، به ۱۲ سال حبس محکوم خواهند شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که خسارت کلی مربوط به بدافزار Emotet در حدود ۲.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بدافزار Emotet که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ شناسایی شده است، دائما در حال تکامل بوده و قابلیت‌هایی از جمله سرقت اطلاعات کاربری، سرقت اطلاعات بانکی، دانلود دیگر بدافزار و ارسال هرزنامه را داراست.

 

 

توضیحات بیشتر:

European Authorities Disrupt Emotet — World's Most Dangerous Malware