اطلاعات ذخیره‌شده کاربران واتساپ به عنوان بکاپ در گوگل درایو رمزگذاری نمی‌شود

سازندگان واتساپ به‌تازگی اعلام کرده‌اند که قابلیت رمزنگاری سرتاسری به کار رفته در این پیام‌رسان، تنها مربوط به کارکرد داخلی برنامه بوده و محتوای ذخیره شده در گوگل درایو، به‌عنوان نسخه پشتیبان (بکاپ) را در بر نمی‌گیرد. از همین رو به همه کاربران این پیام‌رسان توصیه می‌شود که قابلیت خودکار ذخیره نسخه پشتیبان از اطلاعات در این پیام‌رسان را غیرفعال کنند.
۰۶ شهریور ۱۳۹۷
رمزگذاری نشدن پیام‌های واتساپ به‌صورت بکاپ در گوگل درایو

واتساپ به عنوان یک پیام‌رسان امن و محبوب، امکانات مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که مهم‌ترین آن، ویژگی رمزگذاری سرتاسری پیام‌ها است.

ویژگی رمزگذاری سرتاسری (end-to-end encryption) در واتساپ، به کاربر این اطمینان را می‌دهد که تنها فرستنده و گیرنده پیام در واتساپ قادر به خواندن پیام هستند و هیچ‌کس در این ‌بین، قادر به خواندن پیام‌های رد و بدل شده نخواهد بود.

با این حال، به‌تازگی سازندگان واتساپ با انتشار یک یادداشت مهم در بخش پرسش و پاسخ وبلاگ رسمی این پیام‌رسان، اعلام کرده‌اند که فایل‌های چندرسانه‌ای و پیام‌هایی ذخیره شده به‌عنوان نسخه پشتیبان (بکاپ) در گوگل داریو، توسط رمزگذاری سرتاسری واتساپ محافظت نمی‌شوند.

 

ذخیره‌سازی بکاپ واتساپ در گوگل درایو

براساس آخرین توافق شرکت واتساپ و گوگل، کاربران واتساپ می‌توانند اطلاعات بکاپ این پیام‌رسان را در گوگل درایو به‌صورت نامحدود و رایگان ذخیره کنند.

البته نکته مهم در این میان، این است که گوگل همه‌ی فایل‌های چندرسانه‌‌ای و پیام‌هایی را که بیش از یک سال از به‌روزرسانی آن‌ها می‌گذرد را حذف خواهد کرد. کاربران، به‌منظور از دست ندادن داده‌هایشان باید به‌طور جداگانه از آن اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنند.

 

امنیت نسخه پشتیبان واتساپ

به‌صورت کلی می‌توان گفت که تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های حساس مرتبط با پیام‌رسان‌ها و ذخیره و نگهداری آن در فضای آنلاین، اقدامی ناامن و خطرناک محسوب می‌شود؛ زیرا این اطلاعات به‌صورت رمزنگاری شده ذخیره نمی‌شوند. همچنین امکان دسترسی مستقیم مراجع قضایی و هکرها به اطلاعات بکاپ، در چنین شرایطی بسیار آسان‌تر است.

از طرفی، تهیه و ذخیره نسخه پشتیبان از اطلاعات واتساپ در گوگل‌درایو، اقدامی کاملاً اختیاری بوده و واتساپ کاربران را مجبور به این کار نمی‌کند. در حالت معمول، این قابلیت برای زمانی که کاربر قصد انتقال اطلاعات حساب از یک دستگاه قدیمی به جدید را دارد، گزینه‌ای مناسب و کاربردی محسوب می‌شود.

 

غیرفعال کردن بکاپ‌گیری خودکار در واتساپ

کاربرانی که تمایلی به تهیه نسخه پشتیبان به‌صورت خودکار در واتساپ ندارند، می‌توانند با رفتن به بخش Chats در تنظیمات (Settings) واتساپ و انتخاب Chat Backup، زمان بکاپ گیری در گوگل ‌درایو را به هرگز یا همان «Never» تغییر دهند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- Backing up to Google Drive