تلاش روسیه برای انجام حمله سایبری به آزمایشگاه اسپیز سوئیس

براساس خبرهای منتشر شده، روسیه در تلاش است تا علیه یک آزمایشگاه سوئیسی حمله سایبری انجام دهد. به گفته مقامات سوئیس، دو جاسوس روس در همین رابطه در کشور هلند بازداشت شده‌اند که در حال انجام مقدمات خرابکاری سایبری برای حمله به آزمایشگاه اسپیز بودند. اسپیز، یک آزمایشگاه سوئیسی است که برای سازمان دیده‌بان منع سلاح‌های شیمیایی تحقیق می‌کند.
۲۵ شهریور ۱۳۹۷

در هفته‌های اخیر گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های هلندی و سوئیسی منتشر شد که حکایت از تلاش روسیه برای انجام یک حمله سایبری و خرابکاری در آزمایشگاه اسپیز «Spiez» دارد. در همین رابطه دو جاسوس روسی در کشور هلند بازداشت و پس از آن اخراج شده‌اند که درحال آماده‌سازی مقدمات حمله سایبری به آزمایشگاه اسپیز بودند.

آزمایشگاهی سوئیسی اسپیز، طی ماه‌های اخیر به‌صورت ویژه روی یک گاز سمی تحقیق می‌کند که از آن به عنوان عامل اعصاب جهت ترور سرگئی اسکریپال استفاده شده است. سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین دولت روسیه است که توسط کرملین به عنوان یک خائن شناخته می‌شود.

این پرونده از آنجا بالا گرفت که همزمان با ترور اسکریپال در بریتانیا، یک نفر کشته و سه نفر با گاز شیمیایی مصموم شدند و تحقیقات گسترده بین‌المللی برای شناسایی و دستگیری عاملان آن آغاز شد.

اسپیز نیز به‌عنوان یکی از مراکز مورد تایید سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، پس از بررسی‌های موشکافانه و مستقل درباره گاز شیمیایی مورد استفاده در ترور اسکریپال، تایید کرد که این ماده شیمیایی در کشور روسیه تولید شده است.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشده و در ماه‌های اخیر آزمایشگاه اسپیز مورد حملات سایبری متعدد قرار گرفته است. حدودا چند ماه پیش، طی یک حمله سایبری به وب‌سایت این آزمایشگاه، هکرها موفق به انتشار یک بدافزار مخرب برای مورد هدف قرار دادن سازمان‌ها و مجموعه‌های مرتبط با اسپیز شدند. نکته مهم درباره آن حمله این است که بدافزار مورد استفاده در آن زمان، دقیقا مشابه نمونه بدافزاری بود که توسط روسیه در حملات سایبری به بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ در کره جنوبی مورد استفاده قرار گرفته بود.

آزمایشگاه اسپیز که پیش از این روی گازهای شیمیایی استفاده شده در حملات سوریه تحقیق کرده، بارها مورد حمله مهاجمان سایبری قرار گرفته است.

 

 

توضیحات بیشتر در:

-  Dutch expelled two Russian spies over hack plan on Swiss lab working on Skripal case