بررسی گزارش تایمز درباره

داستان گوشی‌های آیفون دونالد ترامپ و خطرات امنیتی آن برای آمریکا

بر کسی پوشیده نیست که دونالد ترامپ در تمام ساعات شبانه‌روز در حال توییت کردن و تماس با دوستان و مشاوران خود است. اما به‌تازگی نیویورک تایمز در گزارشی، مدعی شده که استفاده ترامپ از گوشی آیفون شخصی‌، به جاسوسان چینی و روسی اجازه می‌دهد تا تماس‌های او را شنود کنند و همین مساله سبب به خطر انداختن امنیت ملی و بی‌اثر کردن سیاست‌های آمریکا می‌شود.
آیفون دونالد ترامپ

این‌که کشورهای مختلف تمایل به جاسوسی و شنود موبایل دونالد ترامپ داشته باشند، چندان تعجب‌آور نیست. آنچه به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر بسیار مهم به‌نظر می‌رسد، این است که ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید، با استفاده از تلفن همراه شخصی که از امنیت کافی برخوردار نیست، راه را برای چنین سوءاستفاده‌هایی هموارتر کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات فعلی و سابق آمریکایی، با اشاره به این موضوع، نوشته است که جاسوسان چینی و روسی غالبا زمانی که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، از گوشی شخصی خود استفاده می‌کند، مکالمات وی را شنود می‌کنند.

نیویورک تایمز در این گزارش به سه گوشی موبایل مورد استفاده توسط دونالد ترامپ اشاره کرده است.

۱) گوشی آیفون دولتی که تحت تنظیمات امنیتی آژانس امنیت ملی آمریکا «NSA» بوده و مختص تماس‌های تلفنی او برای مکاتبات رسمی است.

۲) گوشی آیفون دولتی که امکان برقراری تماس تلفنی را به دونالد ترامپ نمی‌دهد، اما حاوی برنامه‌هایی همچون توییتر و دیگر برنامه‌های کاربردی است.

۳) گوشی آیفون شخصی که خارج از رده سازمانی بوده و هیچ تنظیمات امنیت روی آن انجام نشده است و ترامپ از آن به‌منظور حفظ تماس‌های خصوصی با اطرافیان خود استفاده می‌کند.

به‌گفته تایمز، از بین این سه دستگاه، مورد آخر بیش‌ از همیشه موجب نگرانی شده است. تلفنی که ترامپ حتی آن را هر ۳۰ روز یک‌بار بررسی یا تعویض نمی‌کند؛ اقدامی که معمولا مقامات عالی‌رتبه به‌منظور از بین بردن هرگونه آلودگی بدافزاری یا دستکاری احتمالی باید انجام دهند.

در همین‌ رابطه، دونالد ترامپ در واکنش به این گزارش در توییتر خود صحت ادعاهای تایمز را رد کرده و گفته است «این گزارش کاملا دروغ بوده و من وقت اصلاح آن را ندارم»؛ البته او با فاصله زمانی اندک، مجددا با انتشار توییت دیگری نوشته است: «من به ندرت وقت پیدا می‌کنم که از تلفن همراه استفاده کنم و اگر چنین کاری کنم، آن  تلفن حتما یک تلفن دولتی است.»

 

اما واقعیت چیست و چه تهدیداتی وجود دارد؟

ضعف‌های امنیتی موجود در شبکه‌های مخابراتی، باعث می‌شود که خطوط تلفنی و ارتباطات موبایلی به هیچ عنوان قابل اعتماد نباشند. در حالت معمول، در چنین شرایطی برای مقابله و پیشگیری از خطرات احتمالی، می‌بایست افراد از ابزارها و نرم‌افزارهایی استفاده کنند که امکان برقراری مکالمات رمزگذاری شده را فراهم می‌سازند.

به همین دلیل، دولت‌ها نیز برای امنیت بیشتر مقامات، پروتکل‌های امنیتی و سیاست‌گذاری‌های خاصی را براساس استانداردهای رسمی تعریف و اجرا می‌کنند. موضوعی که می‌توان گفت درباره موبایل شخصی دونالد ترامپ تا به امروز انجام نشده است.

با توجه به این مساله، با فرض تلاش‌های چین و روسیه برای شنود مکالمات ترامپ، در ابتدایی‌ترین حالت ممکن، هکرها خواهند توانست از طریق دستکاری پروتکل SS7 و بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های مخابراتی، به ارتباطات تلفن شخصی ترامپ دسترسی یابند.

کارستن نول، پژوهشگر ارشد آزمایشگاه‌های تحقیقات امنیتی آلمان که درباره حملات سایبری به شبکه‌های تلفن همراه تحقیق می‌کند، بر این باور است که گزارش تایمز نشان‌دهنده این است که حملات به تلفن ترامپ ممکن است حتی گسترده‌تر شده و ابعاد دیگری پیدا کند.

او این مساله را به اتفاقی که در سال ۲۰۱۵ در یونان رخ داد، تشبیه می‌کند. هنگامی که منابع ناشناس، تغییراتی را در شبکه ودافون یونان ایجاد کردند تا به تماس‌های تلفنی دولت و شهروندان برجسته این کشور دست پیدا کنند، بدون اینکه تا مدت‌ها کسی خبردار شود.

اما در کنار تمام این نگرانی‌ها، گفته می‌شود ترامپ حتی از به‌روزرسانی نسخه iOS دستگاه آیفون شخصی خود، خودداری می‌کند؛ اقدامی که در مواردی باعث رفع آسیب‌پذیری‌ها بحرانی و جدی می‌شود.

از طرفی با توجه به اینکه هکرهای دولتی، اغلب از آسیب‌پذیری‌های روز صفر برای اهداف خاص خود استفاده می‌کنند، ممکن است از طریق یک لینک آلوده در توییتر یا سایر برنامه‌ها که ممکن است ترامپ از آن‌ها استفاده کند، دستگاه تلفن او را آلوده سازند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- When Trump Phones Friends, the Chinese and the Russians Listen and Learn
- Everything That Could Go Wrong With Trump's iPhones