براساس گزارش مقامات قانون‌گذار در روسیه

موتورهای جستجوگر به دلیل عدم همکاری در سانسور محتوای ممنوعه در نتایج‌ جستجو‌ها جریمه خواهند شد

دولت روسیه که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای مسدود کردن دسترسی کاربران به بسیاری از وب‌سایت‌ها به‌منظور سانسور اینترنت کرده،‌ به تازگی جریمه‌هایی را برای موتورهای جستجوگر که شرایط را برای دسترسی کاربران به سایت‌های ممنوع شده، سرویس‌های VPN و ابزارهای ناشناس در اینترنت را فراهم می‌کنند در نظر گرفته است.
۲۱ خرداد ۱۳۹۷

براساس اصلاحات جرائم اداری دولت فدرال روسیه، دومای دولتی (مجلس سفلی روسیه یا همان قوه مقننه) علاوه بر جریمه کردن کاربران برای اتصال به منابع و وب‌سایت‌های ممنوعه، جریمه‌هایی را برای موتورهای جستجوگری که وب‌سایت‌های مسدود شده را به کاربران نمایش می‌دهند، تحمیل خواهد کرد.

براساس قانون جدید، موتورهای جستجوگر موظف هستند لینک‌های مرتبط موجود در «پایگاه اطلاع‌رسانی سایت‌های ممنوعه دولت» که اعلام می‌شوند و به‌طور دائم به‌روزرسانی خواهند شد از نتایج جستجوگرهای خود حذف کنند.

براساس گزارش دومای دولتی درباره این لایحه، کاربران عادی متخلف ۴۸ تا ۸۰ دلار، اشخاص رسمی ۸۰۰ دلار و مجموعه‌های حقوقی از ۸ تا حدود ۱۱ هزار دلار جریمه خواهند شد.

همچنین براساس مصوبه دومای دولتی، اداره نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی فدرال روسیه «Roskomnadzor» نیز به سامانه اطلاعاتی جدید دولتی مجهز خواهد شد که حاوی یک لیست از سایت‌ها و سرویس‌های ممنوع شده در این کشور خواهد بود و موتورهای جستجوگر طی مدت ۳۰ روز پس از اجرای این لایحه باید به این سامانه بپیوندند. موتور‌های جستجویی که در متصل شدن به این سیستم موفق نشوند مشمول جریمه‌های مصوب خواهند شد.

 

وضعیت آزادی اینترنت در روسیه

بسیاری از شهروندان روسیه همانند کاربران ایرانی از VPNها و سرویس‌های پروکسی برای دسترسی به محتویات وب‌سایت‌های مسدود شده توسط دولت، استفاده می‌کنند.

VPN‌ها یا همان شبکه‌های مجازی خصوصی، ابزارها و خدمات شخص ثالثی هستند که با رمزگذاری ترافیک اینترنت، مسیریابی ارتباطات از طریق اتصال راه دور و پنهان کردن موقعیت مکانی کاربران، شرایط را برای دسترسی به سایت‌های منع شده از طریق کشوری خاص فراهم می‌کنند.

این مساله در حالی است که در سال‌های گذشته مقامات روسی فعالیت‌های سخت‌گیرانه زیادی را برای جلوگیری از دسترسی آزاد به اطلاعات موجود در فضای اینترنت انجام داده‌اند.

برای مثال در سال گذشته دولت روسیه در اقدامی عجیب، ارائه‌دهندگان خدمات VPN و ابزارهای ناشناس بودن در اینترنت را مجبور به ثبت رسمی در این کشور کرد که این موضوع به دلیل عدم همکاری این مجموعه‌ها با شکست مواجه شد.

از طرفی لایحه جدید دومای این کشور نشان می‌دهد که دولت روسیه در مسدود کردن وب‌سایت‌ها و خدمات اینترنتی به نقطه پایانی خود رسیده‌اند در نتیجه دولت برای سانسور اینترنت مجبور است از راه جریمه‌های موتورهای جستجوگر به فشارهای خود برای سانسور اینترنت ادامه دهد.

همچنین در ماه‌های گذشته دولت روسیه پس از تهدید شرکت اپل برای حذف اپلیکیشن تلگرام از اپ‌استور و قطع کردن دسترسی کاربران این کشور به آن، اپلیکیشن تلگرام به همراه بیش از ۱۸ میلیون آی‌پی ارائه شده برای پروکسی در تلگرام را فیلتر کرد.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- Russia Plans Ban On VPNs And Proxy Websites
- Parliament new bill details - № 195449-7
- Russian Duma Statement
- Roskomnadzor demands Apple remove Telegram from the App Store