قطع شبکه جهانی اینترنت در روسیه و آزمایش شبکه اینترانت RuNet

براساس خبرهای منتشر شده، دولت روسیه در روزهای اخیر طی یک آزمایش، شبکه اینترنت این کشور را از شبکه جهانی جدا کرده و در بستر شبکه اینترانت خود، موسوم به RuNet بررسی کرده است. گفته می‌شود این آزمایش با همکاری آژانس‌های دولتی روسی، ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنت محلی و شرکت‌های اینترنت محلی روسیه انجام شده است.

دولت روسیه روز دوشنبه از اعلام نتایج بررسی‌هایی خبر داد که براساس آن، شبکه این کشور از اینترنت جهانی با جدا خواهد شد. این بررسی‌ها از ابتدای هفته گذشته طی چند روز و با همکاری آژانس‌های دولتی روسی، ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنت محلی و شرکت‌های اینترنت محلی روسیه انجام شده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، هدف از انجام این بررسی‌ها پی بردن به این مسئله بوده که آیا زیرساخت شبکه اینترانت روسیه، تحت عنوان شبکه ملی RuNet، بدون دسترسی به سیستم DNS جهانی و اینترنت، قادر به فعالیت خواهد بود یا خیر! گفته می‌شود هدایت ترافیک اینترنت به داخل کشور، RuNet روسیه را به بزرگترین اینترانت جهان تبدیل خواهد کرد.

الکسی سوکولوف، معاونت وزارت توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی، در یک کنفرانس خبری ضمن موفقیت‌آمیز خواند قطع اینترنت در روسیه گفته است که معلوم شد که به‌طور کلی هم مقامات و هم اپراتورهای مخابراتی آماده هستند تا به‌طور مؤثر در برابر خطرات و تهدیدهای احتمالی پاسخ دهند و از عملکرد اینترانت و شبکه تلفنی یکپارچه در کشور اطمینان یابند. سوکولوف همچنین اظهار کرده است که نتایج این بررسی‌ها را سال آینده در اختیار رئیس جمهور این کشور قرار خواهد داد.

شبکه اینترانت روسیه، با نام internet sovereignty، این قدرت را به دولت روسیه می‌دهد که شبکه داخلی این کشور را از اینترنت جهانی جدا کند. برای این کار نیز قانون مقرر می‌کند که کلیه ارائه‌دهندگان خدمات محلی اینترنت، کلیه ترافیک شبکه خود را از طریق نقاط مهم استراتژیک تحت مدیریت وزارت ارتباطات روسیه تغییر مسیر دهند.

بسیاری از مدافعان حفظ حریم خصوصی خاطرنشان کرده‌اند که این نقاط می‌توانند به‌عنوان یک سوئیچ بزرگ برای اتصال به اینترنت خارجی روسیه عمل کنند، اما همچنین می‌تواند به عنوان یک دستگاه نظارتی اینترنت، مشابه فناوری فایروال بزرگ چین عمل کنند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Russia successfully disconnected from the internet