هشدار محققان درباره

نرم‌افزارهای منسوخ در کامپیوترهای شخصی و خطرات امنیتی

بررسی‌های شرکت اوست روی یک نمونه آماری ۱۶۳ میلیونی از دستگاه‌های کاربران نشان می‌دهد که ۵۵ درصد برنامه‌هایی که روی کامپیوترهای شخصی با سیستم عامل ویندوز نصب شده‌اند، دوره استفاده از آن‌ها منقضی شده است. به گفته محققان امنیتی، این برنامه‌ها کاربران را در معرض خطرات مختلف قرار می‌دهند. بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های موجود در برنامه‌های منقضی شده، یکی از تکنیک‌های مورد استفاده مجرمان سایبری برای نفوذ به کامپیوترهای شخصی است.

گزارش منتشر شده توسط شرکت اوست که از یک نمونه آماری ۱۶۳ میلیونی از کامپیوترهای شخصی تهیه شده است، نشان می‌دهد که ۵۵ درصد برنامه‌هایی که روی کامپیوترهای شخصی با سیستم عامل ویندوز نصب شده‌اند، دوره استفاده از آن‌ها منقضی شده است.

براساس این گزارش، بیش از ۹۴ درصد کاربران این ویندوزهای منقضی شده، برنامه‌هایی مانند Adobe Shockwave, VLC Media Player و Skype را روی سیستم‌های خود نصب کرده‌اند که به‌هیچ عنوان به‌روزرسانی نشده‌اند. نکته‌ی مهمی که در این میان توسط کاربران این برنامه‌ها فراموش شده است، این است که برنامه‌های منقضی شده می‌توانند منجر به بی‌ثباتی در کارکرد سیستم و افشاء اطلاعات حساس شوند.

علاوه براین، مایکروسافت آفیس‌های منقضی شده نیز از جمله برنامه‌هایی است که کاربران خود را در معرض خطر قرار می‌دهد. به‌خصوص که ۱۵ درصد نسخه‌های نصب شده توسط کاربران، نسخه ۲۰۰۷ مایکروسافت آفیس بوده که از سال ۲۰۱۷، به روز‌رسانی و رفع خطاهای موجود در آن، توسط مایکروسافت متوقف شده است.

در تصویر زیر می‌توانید لیست برنامه‌های منقضی شده‌ی مورد استفاده توسط کاربران در این نمونه آماری را مشاهده کنید:

لیست نرم‌افزارهای منقضی مورد استفاده کاربران

 

ویندوزهای منقضی شده روی میلیون‌ها کامپیوتر شخصی نصب شده‌اند

براساس نمونه آماری شرکت اوست، ویندوز ۷ روی بیش از ۴۳ درصد کامپیوترهای شخصی نصب بوده و کاربران کماکان از آن استفاده می‌کنند. این موضوع در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویندوز ۱۰ بهتازگی روی ۴۰ درصد کامپیوترهای شخصی نصب شده است. علاوه براین، اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، ۱۵ درصد کاربران ویندوز ۷ هنوز از نسخه RTM‌ این ویندوز استفاده می‌کنند که پشتیبانی از آن در سال ۲۰۱۳ به‌طور کلی متوقف شده است.

سهم نسخه‌های مختلف ویندوزهای مورد استفاده توسط کاربران در این نمونه آماری را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

سهم نسخه‌های مختلف ویندوزهای مورد استفاده توسط کاربران


 

توضیحات بیشتر در:

Avast PC Report