موزیلا به زودی پلاگین فلش را به‌صورت پیش‌فرض از فایرفاکس ۶۹ غیرفعال خواهد کرد

بنیاد موزیلا غیرفعال کردن پلاگین فلش ادوبی را از فایرفاکس ۶۹ آغاز کرده و به زودی، پشتیبانی از فلش را در تمامی نسخه‌های فایرفاکس متوقف خواهد کرد. برنامه ادوبی فلش و پلاگین آن، همواره یک دردسر امنیتی بوده و اگر از سایت یا برنامه‌هایی استفاده می‌کنید که نیاز به فلش ندارند، بهتر است این برنامه را در سیستم‌ عامل و مرورگر خود غیرفعال کنید.
غیرفعال‌سازی پیش‌فرض پلاگین فلش در فایرفاکس ۶۹

در ماه جولای سال ۲۰۱۷ شرکت ادوبی اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ پشتیبانی همیشگی از نسخه‌های مختلف ادوبی فلش‌هایش را متوقف خواهد کرد، زیرا HTML5، WebAssembly و WebGL می‌توانند جای این برنامه را پر کنند. شرکت‌های سازنده سیستم‌ عامل‌ها و مرورگرها مانند مایکروسافت، گوگل، اپل و موزیلا نیز طی اعلامیه مشترکی اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۰، برنامه‌های آنان نیز پشتیبانی از ادوبی فلش را در پلتفرم‌هایشان متوقف خواهد کرد.

این شرکت‌ها به توسعه‌دهندگان برنامه‌ها این زمان را داده‌اند تا استفاده از ادوبی فلش را در برنامه‌هایشان پایان دهند. برای مثال، موزیلا با انتشار زمان‌بندی خود، چگونگی قطع پشتیبانی خود از پلاگین‌های قدیمی NPAPI در فایرفاکس، به‌ویژه پلاگین فلش را اعلام کرده است. موزیلا در این زمان‌بندی، توضیح داده است که پشتیبانی از پلاگین فلش را به صورت پیش فرض در سال ۲۰۱۹ غیرفعال خواهد کرد و سپس به طور کامل، پشتیبانی از فلش را در سال ۲۰۲۰ با هماهنگی با زمان بندی رسمی Adobe EOL متوقف خواهند کرد.

 

۲۰۱۹

فایرفاکس پلاگین فلش را به صورت پیش فرض غیرفعال می‌کند. کاربران مجبور به متوقف کردن فعالیت فلش نخواهند بود و هم‌چنان امکان فعال کردن فلش در برخی سایت‌ها با استفاده از تنظیمات مرورگر وجود خواهد داشت.

 

۲۰۲۰

تا اوایل سال ۲۰۲۰، پشتیبانی از فلش به طور کامل در تمامی نسخه‌های فایرفاکس متوقف خواهد شد، اما ESR فایرفاکس تا اواخر سال ۲۰۲۰ به پشتیبانی از فلش ادامه خواهد داد.

 

۲۰۲۱

هم‌زمان با توقف پشتیبانی امنیتی ادوبی از فلش تا آخر سال ۲۰۲۰، فایرفاکس نیز، پشتیبانی از این پلاگین را به طور کامل متوقف خواهد کرد.

 

وضعیت توقف فعالیت پلاگین فلش در فایرفاکس ۶۹

این به معنای توقف فعالیت پلاگین فلش در این نسخه از فایرفاکس به صورت پیش‌فرض است، اما به این معنی نیست که کاربران اگر بخواهند، نمی‌توانند آن را دوباره در مرورگرهایشان فعال کنند. با این حال، تا سال ۲۰۲۱، فایرفاکس، پشتیبانی از این پلاگین را در تمام مرورگرهایش متوقف خواهد کرد.

 

چگونگی غیرفعال کردن پلاگین فلش در فایرفاکس

فلش همواره یک دردسر امنیتی بوده و اگر از سایت یا برنامه‌هایی استفاده می‌کنید که نیاز به فلش ندارند، بهتر است این برنامه را در سیستم‌هایتان غیرفعال کنید. برای غیرفعال کردن این پلاگین در مرورگر فایرفاکس‌، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی منوی برنامه در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و Add-ons را انتخاب کنید.
  • پس از این که Ass-ons روی صفحه سیستم شما باز شد، از منوی سمت چپ، گزینه Plugins را انتخاب کنید.
  • حال شما باید لیستی از پلاگین‌ها را ببینید، از جمله پلاگین Shockwave Flash . روی گزینه‌های سمت چپ، گزینه Never Activate را فعال کنید.
  • حال با انتخاب این گزینه، پلاگین فلش در مرورگر شما غیرفعال خواهد شد.

هم‌اکنون که این پلاگین در مرورگر شما غیرفعال شده است، برنامه‌هایی که برای فعالیت نیز به آن دارند، به درستی اجرا نخواهند شد. اگر نیاز به فعال کردن مجدد این پلاگین داشتید، با طی کردن همین مراحل، در مرحله آخر روی گزینه Ask to Activate کلیک کنید.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Plugin Roadmap for Firefox