آیا ساعت هوشمند اپل جمال خاشقجی، قتل او را در کنسولگری عربستان ثبت کرده است یا خیر؟

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، فارغ از تمام حواشی سیاسی و امنیتی، بار دیگر موجب مطرح شدن بحث کاربرد و کارکردهای ابزارهای هوشمند دیجیتال در پرونده‌های اینچنینی شد. این‌که آیا ساعت هوشمند اپل جمال خاشقجی، قتل او را در کنسولگری عربستان ثبت کرده است یا خیر، موضوعی تاثیرگذار و با اهمیتی است که می‌تواند پرده از راز قتل او بردارد. در این گزارش کوتاه، به‌صورت خلاصه به این موضوع پرداخته شده است.
اپل واچ جمال خاشقجی

ناپدید شدن مرموز روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقجی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در دوم اکتبر سرتیتر اخبار بین‌المللی در رسانه‌ها شد، به‌ویژه پس از این‌که مقامات ترکیه به آمریکا اعلام کردند که فایل‌هایی صوتی در دست دارند که نشان می‌دهد این روزنامه‌نگار داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است.

اواخر هفته گذشته، یک روزنامه ترک اظهارات جدیدی را منتشر کرد که با اشاره به ساعت هوشمند مورد استفاده جمال خاشقجی، برای اولین‌بار احتمال ضبط لحظات بازجویی، شکنجه و پیش از قتل این روزنامه‌نگار با استفاده از ساعت اپل در داخل ساختمان کنسولگری را مطرح کرد.

روزنامه صباح با اشاره به «منابع موثق یک سرویس اطلاعاتی ویژه» ادعا کرده بود که فایل‌های صوتی در آی‌کلاود آپلود شده و به موبایل خاشقجی - گوشی آیفون او که توسط نامزدش در خارج از ساختمان کنسولگری نگاه داشته شده بوده - منتقل شده است.

این روزنامه همچنین ادعا کرده بود که پس از مرگ خاشقجی، نمایندگان اطلاعاتی عربستان سعودی حدس زده بودند که ممکن است ساعت او اتفاقات داخل کنسولگری را ثبت کرده باشد، بنابراین سعی کرده‌اند به دستگاه او دسترسی پیدا کنند. به گفته این روزانه، آن‌ها برای این کار ابتدا تلاش کردند که گذروژاه خاشقجی را کشف کنند که پس از عدم موفقیت، با استفاده از اثر انگشت او برای باز کردن قفل دستگاه، موفق به حذف برخی از فایل‌ها شدند.

اما این اظهارات و ادعاها را باید فارغ از تمام ابعاد واقعی قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان، به‌لحاظ فنی بررسی کرد. موضوعی که روری گلان جونز، روزنامه‌نگار حوزه فناوری بی‌بی‌سی در نیویورک، به‌خوبی به آن پرداخته است.

گلان جونز ادعاهای روزنامه صباح را به‌سختی قابل باور دانسته و برای آن دلایل ساده‌ای ذکر کرده است:

۱) ساعت هوشمند اپل، قابلیت ورود با اثر انگشت یا همان رمز لمسی «TouchID» را ندارد، بنابراین احتمال دسترسی با اثر انگشت خاشقجی غیرممکن است.

۲) بلوتوث ساعت خاشقجی از تلفن او که در آن زمان نزد نامزدش در بیرون از ساختمان کنسولگری نگاه داشته شده بود، فاصله زیادی داشته و احتمال انتقال فایل‌های صوتی ضبط شده به موبایل بسیار پایین است.

۳) حتی اگر خاشقجی، در صورت داشتن ساعت هوشمند اپل ۳ سیم‌کارت‌خور، باز هم بعید به نظر می‌رسد - حداقل در ترکیه - که این ساعت بتواند بدون جفت شدن با تلفن صاحب ساعت به اینترنت متصل شود.

۴) برخلاف آیفون، ساعت‌های هوشمند اپل، امکان پشتیبانی از تمام پروتکل‌های مورد استفاده توسط اپراتورهای مخابراتی جهت اتصال به شبکه در سراسر جهان را نداشته و این موضوع موکدا احتمال اتصال مستقیم ساعت به شبکه مخابراتی و اینترنتی را رد می‌کند.

 

آنچه که مشخص است، احتمال صحت ادعای مطرح شده توسط روزنامه صباح و دیگر رسانه‌ها، مبنی بر ذخیره و انتقال فایل‌های صوتی در زمان حضور خاشقجی در کنسولگری عربستان، بسیار پایین بوده و تنها می‌توان گفت که در صورت وجود چنین فایل‌هایی، پلیس یا مقامات اطلاعاتی، پس از کشف ساعت خاشقجی توانسته‌اند به آن دست یابند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- Why Apple Watch link to Jamal Khashoggi 'killing' is unlikely