حذف برنامه‌های ردیاب (stalkerware) از فروشگاه برنامه‌های اندرویدی گوگل

۲۸ شهریور ۱۳۹۹

برنامه‌های ردیاب، در واقع بدافزارهایی هستند که رفتارهای کاربران را ردیابی می‌کنند یا در تماس‌ها و پیام‌ها جاسوسی کرده و فعالیت دیگر برنامه‌ها را ثبت می‌کنند. Stalkerwareها، معمولا به کاربران به‌عنوان راهی برای کنترل همسر یا ابزاری برای ردیابی کودکان در خارج از منزل و روشی برای تحت نظر داشتن کارمندان تبلیغ می‌شوند.

قابلیت اصلی همه این برنامه‌ها فارغ از اینکه روی لپ‌تاپ یا موبایل هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، این است که می‌توانند بدون اطلاع صاحب دستگاه نصب و در پس زمینه اجرا شوند. در چند سال گذشته، فروشگاه برنامه‌های اندرویدی گوگل، میزبان صدها نوع از این برنامه بوده است.

با این حال، شرکت گوگل با به‌روزرسانی خط مشی برنامه توسعه‌دهندگان خود اظهار کرده است که همه برنامه‌هایی که کاربران را ردیابی می‌کنند و داده‌های آنان را به دستگاه دیگری منتقل می‌کنند باید با رضایت کاربران روی دستگاه اجرا شده و با نمایش یک اعلان کاربر را از ردیابی شدن فعالیت‌هایش مطلع کنند.

این قوانین جدید که از ماه آینده خواهند شد، با از بین بردن قابلیت نصب و فعالیت ناشناس در دستگاه‌ها، فعالیت این برنامه‌ها را محدودتر و ممنوع خواهند کرد. اگر برنامه‌های ردیابی‌کننده کاربران، این تغییرات را به رابط‌های کاربری خود اضافه نکنند، فرآیند تایید را پشت سر نخواهند گذاشت و از فروشگاه گوگل حذف خواهند شد. با این وجود، شرکت گوگل با انتشار یک به روز رسانی دیگر اظهار کرده که برنامه‌های ردیابی کننده فعالیت‌های کودکان همچنان بدون نیاز به نمایش اعلان در پس زمینه قابل استفاده خواهند بود.

 

توضیحات بیشتر:

Google 'formally' bans stalkerware apps from the Play Store