قابلیت‌های جدید برنامه محافظت پیشرفته گوگل

براساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت گوگل به تازگی ویژگی‌های جدیدی را به قابلیت برنامه محافظت پیشرفته (Advanced Protection Program) سرویس خود اضافه کرده است که امکان نصب برنامه‌های اندرویدی از منابع شخص ثالث را برای کاربران این قابلیت محدود کرده و قرار است امنیت بیشتری را برای آن‌ها فراهم کند.
۰۶ فروردین ۱۳۹۹
قابلیت‌های جدید برنامه محافظت پیشرفته گوگل

برنامه محافظت پیشرفته (Advanced Protection Program)، قابلیتی است که چند سال قبل توسط شرکت گوگل برای ارائه محافظت بیشتر برای کاربرانی که نسبت به دیگران در معرض خطرات سایبری قرار دارند ایجاد کرد. کاربران می‌توانند با فعال‌سازی برنامه محافظت پیشرفته گوگل، از قابلیت‌های امنیتی که به‌صورت پیش‌فرض برای دیگر کاربران فعال نیستند استفاده کنند.

در حالی که این قابلیت ابتدا برای روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و صاحبان مشاغل ایجاد و فعال شده بود، اما براساس سیاست‌گذاری‌های جدید شرکت گوگل، همه افراد در صورت تمایل قادر به فعال‌سازی و استفاده از خدمات آن هستند.

بر اساس گزارش شرکت گوگل، از امروز این شرکت قصد دارد که سرویس Play Protect را در همه دستگاه‌های کاربرانی که قابلیت برنامه محافظت پیشرفته را فعال دارند، به صورت اجباری فعال کرده و غیرفعال کردن آن را از دسترس خارج کند.

با انجام این کار، شرکت گوگل اطمینان حاصل خواهد کرد که همه برنامه‌های موجود در دستگاه اندرویدی کاربر، طی بازه‌های زمانی خاص از طریق سرویس Play Protect به‌منظور شناسایی بدافزارها و موارد مشکوک، اسکن خواهند شد.  

دومین قابلیت جدید در ویژگی برنامه محافظت پیشرفته، مربوط به فرآیند کنترل نصب برنامه است. شرکت گوگل در این مورد اظهار کرده است کاربرانی که در ویژگی برنامه محافظت پیشرفته گوگل را فعال کرده‌اند، از این پس قادر به نصب برنامه از فروشگاه‌های شخص ثالث و غیر رسمی نخواهند بود و تنها مجاز به نصب برنامه از طریق فروشگاه رسمی گوگل پلی‌استور (Play Store) هستند.

تنها استثنا در این قانون شامل برنامه‌هایی که پیش از خرید روی دستگاه نصب شده‌اند (مانند فروشگاه هوآوی در موبایل‌های هوآوی) و برنامه‌هایی که از طریق ابزار توسعه دهنده Android Debug Bridge نصب شده‌اند می‌شود.

از آن‌جایی که در بسیاری مواقع فروشگاه‌های شخص ثالث میزبان برنامه‌های مخرب هستند، این تصمیم گوگل برای محافظت از کاربران این پلتفرم بسیار مفید به نظر می‌رسد.

 

 

توضیحات بیشتر:

Google APP users won't be allowed to install apps from outside the Play Store