همکاری یک افسر ضدجاسوسی سابق نیروی هوایی آمریکا با هکرهای ایرانی

براساس خبرهای منتشر شده، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا یک افسر ضدجاسوسی سابق نیروی هوایی آمریکا را به اتهام فراهم کردن اطلاعات طبقه‌بندی شده دفاعی برای دولت ایران، تحت تعقیب بین‌المللی قرار داده است. گفته می‌شود، هکرهای ایرانی از این اطلاعات برای انجام حملات سایبری علیه دولت و بخش‌های نظامی آمریکا استفاده کرده‌اند.
افسر ضدجاسوسی آمریکا در خدمت هکرهای ایرانی

در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا به‌تازگی منتشر کرده است، مونیکا الفرید ویت، ۳۹ ساله، به عنوان افسر دایره ضدجاسوسی نیروی هوایی آمریکا معرفی شده که در خلال سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ در استخدام این نیرو بوده و پس از خروج از ارتش نیز از سال ۲۰۱۰ به طور قراردادی و پاره وقت با وزارت دفاع آمریکا همکاری داشته است.

با توجه به اتهامات وارده، الفرید ویت در نیروی هوایی از رتبه بالایی برخوردار بوده و به جزئیات عملیات‌های طبقه‌بندی شده ضدجاسوسی، همچنین اطلاعات مرتبط با منابع و هویت واقعی افسران ایالات متحده دسترسی داشته است. گفته می‌شود که الفرید ویت در فوریه سال ۲۰۱۲ پس از شرکت در یک کنفرانس تبلیغاتی ضد آمریکایی که توسط یک سازمان ایرانی برگزار شده بود، به ایران سفر کرده و در نهایت در سال ۲۰۱۳ پناهنده کشور ایران شده است.

براساس گزارش‌های موجود، مونیکا الفرید ویت، پس از مستقر شدن در ایران فعالیت‌های خود را آغاز کرده و اطلاعات طبقه‌بندی شده نظامی را در اختیار دولت ایران قرار می‌دهد. همچنین در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است که این اطلاعات، توسط هکرهای ایرانی برای انجام حملات سایبری علیه دولت و بخش‌های نظامی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

در همین رابطه، در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا نام چهار شهروند ایرانی دیده می‌شود که گفته شده است، این چهار ایرانی در پی همکاری با الفرید ویت با ایران، توانسته‌اند عملیات سایبری انجام دهند. مجتبی معصوم‌پور، بهزاد مصری، حسین پرور و محمد پریار، چهار شهروند ایرانی هستند که در پرونده وزارت دادگستری علیه مونیکا ویت، نام‌شان به چشم می‌خورد.

گفته می‌شود این افراد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با استفاده از حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، برای هک کردن کامپیوترهای امنیتی و همچنین ارسال بدافزار برای رخنه در منابع محرمانه تلاش کرده‌اند و مشخصا افسران اطلاعاتی را که مونیکا الفرید ویت آن‌ها را می‌شناخت، مورد هدف قرار داده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که حکم جلب همه مظنونان این پرونده صادر شده و هر پنج متهم، تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار گرفته‌اند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Former U.S. Counterintelligence Agent Charged With Espionage on Behalf of Iran