فیسبوک اعتراف کرده است که اطلاعات کاربران خود را در اختیار ۶۱ شرکت فناوری قرار می‌دهد

فیسبوک در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که دسترسی شرکت‌های مختلف به اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی را محدود کرده است. با این حال، این شرکت به تازگی اعتراف کرده که اجازه دسترسی خاص به اطلاعات کاربرانش را به ده‌ها شرکت فناوری اطلاعات و توسعه‌دهنده نرم‌افزار داده است.
سرنوشت اطلاعات کاربران فیسبوک

فیسبوک به عنوان یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، با حجم عظیمی از اطلاعات حساس و خصوصی کاربران سروکار دارد. آنچه که تا به امروز درمورد این شرکت ثابت شده، این است که فیسبوک امانت‌دار خوبی برای اطلاعات کاربران نبوده و این مساله می‌توان تلنگری باشد که چگونه یک وب‌سایت از اطلاعات کاربران خود بهره‌برداری می‌کند.

در جریان رسوایی کمبریج آنالیتیکا در ماه‌های اخیر، فیسبوک اظهار کرده بود که در ماه مه سال ۲۰۱۵ دسترسی شرکت‌های شخص ثالث به داده‌های کاربران را قطع کرده است.

با این حال، در یک گزارش جامع ۷۴۷ صفحه‌ای که هفته اخیر به کنگره آمریکا تحویل داده شد، غول شبکه‌های اجتماعی اعتراف کرد که پس از ۲۰۱۵ همچنان به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران با ۶۱ شرکت سازنده سخت‌افزار و نرم‌افزار ادامه داده است.

این گزارش در پاسخ به صدها پرسش اعضای کنگره از مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک درباره وضعیت اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی تهیه شده است.

براساس این گزارش، فیسبوک با شرکت‌های مختلفی مانند اپل، مایکروسافت، اسپاتیفای، آمازون، سونی، ایسر، هواوی، علی بابا، سامسونگ و بلک‌بری همکاری می‌کند و اطلاعات کاربران خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند نسخه فیسبوک اختصاصی خودشان را برای کاربران‌ فراهم کنند.

این گزارش جامع در حالی منتشر شده است که اطلاعات خصوصی ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک، توسط موسسه کمبریج آنالیتیکا برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- سند گزارش جامع فیسبوک به کنگره آمریکا