فیسبوک، صدها حساب کاربری مرتبط با ایران را به دلیل انتشار اطلاعات نادرست حذف کرد

فیسبوک به مقابله با انتشار اطلاعات نادرست، مداخلات سیاسی و رفتارهای غرض‌ورزانه هماهنگ شده در پلتفرم خود ادامه می دهد. در همین راستا، فیسبوک صدها صفحه، گروه و حساب کاربری مرتبط با ایران را از شبکه اجتماعی خود که بنا به ادعای این شرکت، به انتشار اطلاعات نادرست می‌پرداختند، حذف کرده است.
حذف حساب‌های کاربری مرتبط با ایران از فیسبوک

براساس خبرهای منتشر شده، شرکت فیسبوک به‌تازگی ۷۸۳ صفحه، گروه و حساب کاربری را که با رفتارهای غرض‌ورزانه هماهنگ، به گمراه کردن کاربران درباره این که چه کسانی هستند و چه کار می‌کنند، می‌پرداختند را حذف کرده است. فیسبوک اعلام کرده که این صفحات، که برخی از آن‌ها ۲ میلیون دنبال کننده نیز داشته‌اند، گزارش‌های رسانه‌ای دولت ایران را در مورد موضوعاتی چون درگیری‌های سوریه و یمن و نقش ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه در فضای این شبکه اجتماعی منتشر می‌کردند.

ناتانیل گلیچر، رییس بخش سیاست‌های امنیت سایبری فیسبوک، در مطلبی که روز پنج‌شنبه منتشر شده، گفته است که این فعالیت‌ها از سوی ایران ساماندهی می‌شدند و در برخی موارد به پخش محتوای رسانه‌های دولتی ایران می‌پرداختند. به گفته گلیچر، این حساب‌ها با فعالیت‌ها و رفتارهای غرض‌ورزانه هماهنگ، کاربران مختلف در سراسر جهان، به خصوص در خاورمیانه و آسیا را هدف خود قرار می‌دادند. این حساب‌ها، که همگی برای یک عملیات هماهنگ برنامه‌ریزی شده بودند، تلاش می‌کردند تا مخاطبان خود را درباره کیستی و عملکردشان فریب دهند.

فیسبوک همچنین اعلام کرده است که مجموعه بی‌شماری از این فعالیت‌ها از سال ۲۰۱۰ آغاز شده و کشورها و مناطق خاص، از جمله افغانستان، مصر، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، سوریه، ایالات متحده آمریکا و... را هدف خود قرار داده است.

به گفته فیسبوک، مدیران و صاحبان این حساب‌ها به‌طور معمول مدعی بودند که ساکن کشورهایی هستند که مطالبی درباره آن‌ها به اشتراک می‌گذارند، اما اغلب با استفاده از حساب‌های جعلی، اخبار مربوط به رویدادهای فعلی جهان را بازنشر می‌کردند. این فعالیت‌ها شامل اظهار نظر درباره روابط اسرائیل و فلسطین و همچنین درگیری‌های سوریه و یمن نیز بوده‌اند.

فیسبوک گفته است که برخی از این حساب‌های حذف شده بسیار محبوب بوده‌اند. حداقل یکی از این صفحات حدود ۲ میلیون دنبال کننده داشته و یکی از این گروه‌ها ۱۶۰۰ حساب کاربری را عضو خود کرده بود. این حساب‌ها همچنین قصد برگزاری رویدادهایی را نیز داشته‌اند که به گفته فیسبوک، ۸ رویداد تاکنون توسط این حساب‌ها با موفقیت برگزار شده است.

گلیچر، رییس بخش سیاست‌های امنیت سایبری فیسبوک همچنین گفته است که برخی از این حساب‌های کاربری را با تحقیق مستمر در مورد رفتارهای غرض‌ورزانه هماهنگ ایران در سال گذشته شناسایی و حذف کرده‌اند. تحقیقات فیسبوک با کمک گزارش‌هایی که از منابع دیگر و همکاران‌ این شرکت دریافت می‌شود، کامل شده و یافته‌های آن‌ها در نهایت با مقامات رسمی ایالات متحده آمریکا، کنگره آمریکا و سیاست‌گذاران در کشورهای تحت تاثیر به اشتراک گذاشته می‌شود.

اخیراً مقابله با آنچه که فیسبوک «رفتارهای غرض‌ورزانه هماهنگ شده» می‌نامد، بسیار جدی‌تر از سوی این شرکت پیگیری می‌شود، چرا که فیسبوک در تلاش است تا اطلاعات غلط و تلاش‌ها با هدف مداخله سیاسی را در پلتفرم خود متوقف کند. فیسبوک گفته است که برای اطمینان از ریشه‌کن کردن سوءاستفاده‌های این چنینی، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری کرده تا به هدف خود مبنی بر ساختن فناوری بهتر و سالم برسد. به همین منظور با استخدام افراد بیشتر و همکاری نزدیک‌تر با نهادهای اجرای قانون، کارشناسان امنیتی و دیگر شرکت‌های فناوری ادامه خواهد داد.

 

 

مطالب مرتبط:

اطلاعیه فیسبوک و توییتر درباره مسدودسازی برخی از حساب‌های کاربری مرتبط با دولت ایران

 

 

توضیحات بیشتر در:

Facebook Boots Hundreds of Iran-Linked Accounts For Spreading Misinformation