تایید سازمان‌های دولتی درباره تکذیب گزارش هک شدن اپل و آمازون توسط چین

پس از اینکه هفته‌نامه تجاری بلومبرگ برای اولین‌بار ادعای وجود تراشه‌های جاسوسی چینی در سرورهای مورد استفاده توسط غول‌های فناوری را مطرح کرد، ستاد ارتباطات دولتی بریتانیا و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا از تکذیب‌های موکد شرکت‌های اپل و آمازون در این رابطه حمایت کردند. هفته گذشته بلومبرگ طی گزارشی، ادعایی مبنی بر نفوذ سازمان‌های جاسوسی چینی به سرورهای اصلی ۳۰ شرکت بزرگ فناوری را مطرح کرد.
تکذیب هک اپل و آمازون توسط چین

بلومبرگ که در جنجال‌سازی رسانه‌ای سابقه‌ طولانی دارد، این‌بار با انتشار خبر جاسازی تراشه‌های جاسوسی چینی در سرورهای مورد استفاده توسط غول‌های فناوری، موجب تعجب و نگرانی بسیاری در سراسر جهان شده است.

اواخر هفته گذشته، خبرگزاری بلومبرگ طی گزارشی ادعایی مبنی بر نفوذ سازمان‌های جاسوسی چینی به سرورهای اصلی ۳۰ شرکت بزرگ فناوری را مطرح کرد. بر اساس این ادعا، جاسوس‌های چینی با قرار دادن میکرو تراشه‌ای به اندازه یک دانه برنج توانسته‌اند به تمامی اطلاعات سرورهای شرکت‌های بزرگ نظیر اپل و آمازون دسترسی پیدا کنند.

چند روز پس از انتشار این خبر، شرکت اپل و آمازون طی بیانیه‌هایی اعلام کردند که این گزارش کاملا مبهم بوده و این شرکت‌ها در بررسی‌های خود هیچ شواهدی مبنی بر نفوذ سازمان‌های جاسوسی چینی به سرویس‌های خود پیدا نکرده‌اند. این دو شرکت به‌صورت رسمی ادعای مطرح شده در گزارش بلومبرگ را به دلیل عدم وجود شواهد و مستندات کافی رد کرده‌اند.

بعد از گذشت یک هفته از این ماجرا، اکنون وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا نظر خود را در همین رابطه به شرح زیر اعلام کرده است:

وزارت امنیت داخلی آمریکا از گزارش‌های رسانه‌ای اخیر، مبنی بر نفوذ به زنجیره‌های تامین چندین شرکت حوزه‌ فناوری آگاه است. ما همانند همتای خود در بریتانیا، یعنی مرکز ملی امنیت سایبری این کشور، در حال حاضر هیچ شواهدی برای مشکوک شدن به بیانیه اخیر این شرکت‌ها نداریم. حفظ امنیت زنجیره‌های تامین شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و تمامی فناوری‌های در حال استفاده توسط شهروندان آمریکایی و دیگر کاربران در سراسر جهان، در راس ماموریت امنیت سایبری در وزارت امنیت داخلی آمریکا بوده و خود را متعهد به آن می‌داند.

از سوی دیگر، مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا، زیر نظر سازمان ارتباطات دولتی این کشور، به خبرگزاری رویترز گفته است که از اظهارات اپل و آمازون حمایت می‌کند و همچنین از تمامی محققان امنیتی دعوت می‌کند که اگر اطلاعات معتبری در این زمینه دارند، آن را به‌صورت محرمانه در اختیار مرکز امنیت ملی سایبری NCSC قرار دهند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- UK cyber security agency backs Apple, Amazon China hack denials
- Statement from DHS Press Secretary