هشدار عمومی درباره

سوءاستفاده مجرمان سایبری از برنامه‌های تلویزیونی محبوب

سوءاستفاده مجرمان سایبری از عناوین برنامه‌های تلویزیونی محبوب برای انتشار بدافزارها و باج‌افزارها، یکی از روش‌هایی بوده که در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است. این روزها همزمان با فرا رسیدن زمان انتشار فصل جدید سریال بازی تاج و تخت، چندین کمپین بدافزاری و باج‌افزاری شناسایی شده است که مخاطبان این سریال محبوب تلویزیونی را هدف قرار داده است.
۲۵ فروردین ۱۳۹۸
حملات بازی تاج و تخت

هر سال با پخش فصل جدید سریال‌های محبوب تلویزیونی از جمله مردگان متحرک (TWD) و بازی تاج و تخت (GoT) یا مسابقات حساس و پرطرفدار فوتبال، UFC و...، بینندگان تلویزیونی در دو دسته قانونی و غیرقانونی به تماشای این برنامه‌ها می‌پردازند. دسته اول به‌صورت قانونی این برنامه‌ها را از طریق گیرنده‌های تلویزیونی یا حساب‌های اشتراکی آنلاین در سرویس‌هایی مانند نتفلیکس، آمازون پرایم و... تماشا می‌کنند و دسته دوم نیز به‌صورت غیرقانونی از طریق وب‌سایت‌های پخش زنده رایگان یا تهیه حساب‌های هک شده در سرویس‌های اشتراکی به تماشای این برنامه‌ها می‌پردازند.

اما در این بین، مجرمان سایبری از این فرصت برای آلوده کردن مخاطبان این برنامه‌ها بهره‌برداری می‌کنند. بخش عمده این اتفاق از طریق وب‌سایت‌های غیرقانونی نمایش آنلاین این برنامه‌ها و همین‌طور دانلود آن‌ها رخ می‌دهد.

براساس اطلاعات موجود، همزمان با فرارسیدن زمان پخش فصل جدید سریال بازی تاج و تخت، مجرمان سایبری چندین کمپین بزرگ بدافزاری و باج‌افزاری را از طریق شبکه تورنت راه‌اندازی کرده‌اند که کاربران را به‌منظور دریافت این سریال فریب داده و دستگاه‌های آن‌ها را آلوده می‌کنند.

همچنین هکرها همزمان با فروش حساب‌های هک شده دیگر کاربران در سرویس‌های اشتراکی پخش آنلاین این برنامه‌ها، دست به انجام حملات فیشینگ علیه کاربران متقاضی این حساب‌ها می‌زنند که در چنین حملاتی، اطلاعات بانکی عموما مورد هدف قرار می‌گیرد.

توصیه می‌شود در چنین شرایطی، تا حد امکان کاربران از مراجعه به وب‌سایت‌های ناشناخته پخش آنلاین برنامه‌های تلویزیونی خودداری کرده و از دانلود فایل‌های ناشناس جدا صرف نظر کنید.

علاوه‌براین، پیش از مراجعه به هر وب‌سایت‌ و لینک ناشناسی، از سرویس‌هایی مانند Virustotal برای اسکن آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که احتمال شناسایی برخی بدافزارها و باج‌افزارها توسط آنتی‌ویروس‌ها در حال حاضر پایین است.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Game of Threats