راه‌اندازی مجدد سرویس VPN‌ شرکت کلودفلر با وارپ «Warp»

در روزهای گذشته شرکت کلودفلر با انتشار جزئیاتی درباره به‌روزرسانی و راه‌اندازی مجدد سرویس VPN خود تحت عنوان 1.1.1.1 اعلام کرده است که فعالیت‌های آن را به‌صورت جدی‌تر از سر گرفته است. این سرویس که به‌تازگی با نام وارپ «Warp» معرفی شده، یکی از VPNهای پرسرعت و امن برای برقراری ارتباط با اینترنت در میان رقبای خود محسوب می‌شود.
سرویس وارپ «Warp»

در ماه آپریل سال جاری، شرکت کلودفلر (Cloudflare) یک وی‌پی‌ان (VPN) برای دستگاه‌های موبایل به نام وارپ (Warp) منتشر کرد که روی سرعت بالا و امنیت کاربری متمرکز بود. هدف از راه‌اندازی این سرویس، ارائه گزینه بهتر به نسبت اکثر وی‌پی‌ان‌های پرنقص موجود در بازار بود؛ اما تصمیمات این شرکت طبق برنامه پیش نرفت و در نهایت این وی‌پی‌ان دربردارنده همه مشکلاتی بود که شرکت کلودفلر سعی در حل آن‌ها داشت.

اما این شرکت چند روز پیش فعالیت‌های این سرویس را مجددا راه‌اندازی کرد. این وی‌پی‌ان روی برنامه ۱.۱.۱.۱ محصول موبایلی کلودفلر ساخته شده که ارتباطات DNS را رمزگذاری می‌کند، به‌طوری‌که اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی قادر نخواهند بود وب‌سایت‌هایی را که کاربر از آن‌ها بازدید می‌کند را ببینند. علاوه براین، وارپ از این لایه نیز فراتر رفته و تمام ارتباطات از دستگاه کاربر تا یک سرور و برعکس را حتی در حالتی که خود وب‌سایت رمزگذاری HTTPS را ارائه ندهد رمزگذاری می‌کند.

بیشترین مشکلات این سرویس در راه‌اندازی اولیه، مربوط به تنوع مدل دستگاه‌ها، نسخه‌های سیستم‌عامل، شبکه‌های مختلف موبایل و پیکربندی وای‌فای (Wi-Fi) در سراسر دنیا بود. برای مثال وارپ روی یک پروتکل برقراری ارتباط امن‌تر برای وی‌پی‌ان‌ها به نام WireGuard ساخته شده که هنوز شناخته شده نیست و بسیاری از دستگاه‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند. 

سرویس پایه وارپ به صورت رایگان ارائه می‌شود و نسخه تکمیل‌تر آن با نام وارپ پلاس (Warp+) که سرعت بالاتر و امنیت بیشتری را ارائه می‌دهد به مبلغ ۴.۹۹ دلار به‌صورت اشتراکی در دسترس قرار گرفته است.

جوزف جروم، یک محقق فعال در زمینه سرویس‌های وی‌پی‌ان در پاسخ به این سوال که آیا شرکت کلودفلر ارائه‌دهنده‌ای مورد اعتماد برای یک سرویس وی‌پی‌ان است اظهار کرده که این شرکت سیاست‌هایی سفت و سختی را برای وارپ اعمال کرده است، در حالی که بسیاری از سرویس‌های وی‌پی‌ان با مشکلات مربوط به حفظ حریم خصوصی و سیاست‌های امنیتی مواجه هستند.

 

 

توضیحات بیشتر:

Cloudflare Launches Its Security-Focused Mobile VPN, Again