قطع اینترنت در بلاروس همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

۱۹ مرداد ۱۳۹۹
قطع اینترنت در بلاروس

قطعی اینترنت در کشور بلاروس، که همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و آغاز اعتراضات مردم در این کشور رخ داده بود، پس از حدود ۶۱ ساعت مجدد به شرایط عادی خود بازگشته است. براساس گزارش‌های منتشر شده، این قطعی از سوی دولت این کشور برای جلوگیری از انتشار اخبار و گزارش‌های مرتبط با اعتراضات مردم صورت گرفته است.

الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس که برای ۵ دوره متوالی در این سمت بوده، در این دوره نیز با اعلام اینکه ۸۰ درصد آرا را کسب کرده است، بار دیگر خود را رییس‌جمهوری این کشور معرفی کرده است؛ با این حال مردم در اعتراض به نتایج اعلام شده به خیابان‌ها آمده‌اند که همزمان با این موضوع، اینترنت به‌صورت کامل در این کشور قطع شده است. 

دولت بلاروس در رابطه با قطعی اینترنتی در این کشور، در بیانیه‌ای حملات گسترده منع سرویس (DDoS) را دلیل قطعی اینترنت اعلام کرده است؛ با این حال سازمان نت‌بلاکس که یکی از نهادهای مستقل نظارت اینترنت و رصد وضعیت دسترسی‌ها به اینترنت است، در این‌باره اظهار کرده که شاهد هیچ‌گونه حمله DDoS نبوده و قطع اینترنت در بلاروس، به‌صورت داخلی انجام شده است.

در عین حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این قطعی برنامه‌ریزی شده بوده و دولت برخی مشاغل را از پیش مطلع کرده است. در همین رابطه، بیش از ۵۰ شرکت حامی حقوق بشر در بلاروس نامه‌ای سرگشاده خطاب به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای محکوم کردن قطعی اینترنت در بلاروس را امضا کرده‌اند.

قطع اینترنت با انگیزه‌های سیاسی و امنیتی، از سال ۲۰۱۱ و پس از آن در بسیاری از کشورها که عمدتا آسیایی و آفریقایی بوده‌اند، به‌صورت دوره‌ای تکرار شده است. در ایران نیز این مساله، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و بعد از آن، برای محدودسازی انتشار اطلاعات و اخبار مربوط به اعتراضات و ناآرامی‌های داخلی، در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است.

قطع اینترنت در سال ۲۰۱۹

در فهرست کشورهایی که در سال ۲۰۱۹ اینترنت را برای شهروندانشان قطع کرده‌اند، هند در صدر قرار دارد. این کشور در سال گذشته دسترسی ساکنان مناطق مختلف هند به اینترنت موبایل یا خدمات پهنای باند را ۱۲۱ بار قطع کرده که بخش عمده آن ( ۶۷ درصد) به منطقه مورد مناقشه کشمیر - که تحت کنترل هند است - مربوط بوده است. همچنین کشور چاد که در آفریقای مرکزی، طولانی‌ترین قطعی اینترنت را داشته که از ۲۰۱۸ آغاز شده و بیش از ۱۵ ماه طول کشیده است. بعد از هند پاکستان، یمن، عراق، اتیوپی، بنگلادش بیشترین قطع اینترنت را تجربه کرده‌اند.

 

 

توضیحات بیشتر در:
Belarus Has Shut Down the Internet Amid a Controversial Election