برنامه‌های محبوب اندرویدی همچنان بدون اعلام قبلی، اطلاعات شما را به فیس‌بوک ارسال می‌کنند

فعالان گروه حریم خصوصی بین‌الملل، بار دیگر توجه‌های جوامع عمومی را به برنامه‌های محبوب اندرویدی جلب کرده‌ است که چطور این برنامه‌ها، اطلاعات کاربران را به محض راه‌اندازی و بدون اینکه کاربران فرصت داشته باشند رضایت یا عدم رضایت خود را اعلام کنند، به فیس‌بوک ارسال می‌کنند.
۱۵ اسفند ۱۳۹۷
ارسال اطلاعات به فیسبوک توسط دیگر برنامه‌ها

فعالان گروه حریم خصوصی بین‌الملل در ماه دسامبر سال گذشته، ۲۱ برنامه محبوب اندروید را به‌دلیل ارسال اطلاعات به فیس‌بوک به محض باز کردن برنامه معرفی کرد که در آن به برنامه‌هایی مانند Spotify ،Skyscanner ،Kayak ،Yelp و Duolingo اشاره شده بود. همچنین در این میان، دو برنامه مربوط به عبادت مسلمان، یعنی برنامه‌های Qibla Connect و Muslim Pro نیز رفتار مشابهی را داشته‌اند.

به گفته این گروه، آنچه که بین این برنامه‌ها اشتراک دارد، این است که از کیت توسعه برنامه‌های موبایلی فیس‌بوک استفاده می‌کنند و به همین واسطه، در زمان اجرای این برنامه‌ها در دستگاه‌های کاربران، اطلاعات مختلفی به سرورهای فیسبوک ارسال می‌شود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که اگر کاربری به هیچ عنوان از برنامه فیسبوک در دستگاه خود استفاده نکرده باشد، کماکان اطلاعات او به دست شرکت فیسبوک خواهد رسید.

در آخرین به‌روزرسانی این گروه در همین رابطه که به‌تازگی منتشر است، دو سوم از این ۲۱ برنامه‌ها بازبینی شده و دیگر به محض اجرای اولیه توسط کاربر، با سرورهای فیس‌بوک ارتباط برقرار نمی‌کنند. این لیست دربرگیرنده برنامه‌هایی مانند Spotify، Skyscanner و Kayak است.

با این حال، همچنان برخی از برنامه‌ها هنوز همان عملکرد سابق را تکرار می‌کنند، از جمله برنامه‌های Yelp ،Duolingo، برنامه جستجوی شغلی Indeed و برنامه‌های King James Bible و Qibla Connect و Muslim Pro کماکان در این لیست قرار دارند.

البته نگرانی‌های این گروه با آن‌چه که در مقاله وال‌استریت ژورنال در ماه فوریه اعلام شد، اندکی متفاوت است. گروه حریم خصوصی بین‌الملل می‌گوید که ۱۱ برنامه به ارسال اطلاعات حساس و بسیار مهم به فیس‌بوک می‌پردازند؛ از جمله اطلاعات مربوط به ضربان قلب، فشار خون، چرخه قاعدگی و وضعیت حاملگی کاربران که داده‌های بسیار حساسی محسوب می‌شوند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

Guess what? Facebook still tracks you on Android apps