سوءاستفاده از ۸ برنامه محبوب اندرویدی برای کلاهبرداری تبلیغاتی

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که سازندگان هشت برنامه محبوب اندرویدی از اطلاعات کاربران خود برای انجام کلاهبرداری‌های تبلیغاتی سوءاستفاده می‌کنند. چیتا موبایل «Cheetah Mobile»، سازنده برنامه‌هایی مانند Clean Master و Battery Doctor، به همراه شرکت کیکا تک «Kika Tech»، سازندگان این برنامه‌ها هستند که پس از انتشار گزارش‌های مختلف درمورد کلاهبرداری‌های تبلیغاتی آن‌ها، برخی از برنامه‌هایشان از فروشگاه گوگل پلی حذف شده است.
کلاهبرداری تبلیغاتی چیتا موبایل

براساس خبرهای منتشر شده، شرکت کوچاوا، فعال در زمینه تحلیل برنامه‌های موبایلی، به‌تازگی در بررسی‌های خود یافته است که هشت برنامه اندرویدی محبوب، نصب‌های برنامه‌های جدید در دستگاه‌های کاربران را ردیابی می‌کنند. اقدامی که برخلاف قوانین توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی در فروشگاه گوگل‌ پلی است.

به گفته این شرکت، این هشت برنامه با زیر نظر داشتن فعالیت‌های کاربران و جمع‌آوری اطلاعات، از آن‌ها برای کلاهبرداری‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

برنامه‌های Clean Master با ۱ میلیارد کاربر، Security Master با ۵۴۰ میلیون کاربر، CM Launcher 3D با ۲۲۵ میلیون کاربر، Battery Doctor با ۲۰۰ میلیون کاربر، Cheetah Keyboard با ۱۰۵ میلیون کاربر، CM Locker با ۱۰۵ میلیون کاربر و CM File Manager با ۶۵ میلیون کاربر متعلق به شرکت چیتا موبایل و برنامه Kika Keyboard متعلق به کیکا تک با ۲۰۵ میلیون کاربر، هشت برنامه‌ای هستند که توسط کوچاوا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گفته شرکت کوچاوا، برنامه‌های بررسی شده، با ادعای نصب برنامه جدید از طریق تبلیغات، از شرکت‌های سفارش‌دهنده تبلیغات، کارمزدهایی در حدود ۵۰ سنت تا ۳ دلار دریافت می‌کنند که برای آن، با روش‌هایی جعلی اقدام به کلاهبرداری از سفارش دهندگان تبلیغات می‌کنند.

کلاهبرداری تبلیغاتی شرکت چیتا موبایل

برای مثال، این برنامه‌ها از دسترسی‌های خود برای ردیابی فعالیت‌های کاربران و گردآوری اطلاعات آن‌ها در شرایطی استفاده می‌کنند که اگر کاربری برنامه‌ای را خارج از فرآیند‌های تبلیغاتی نصب کرد، از اطلاعات نصب آن برنامه برای دریافت کارمزدهای تبلیغاتی استفاده کنند.

باتوجه به دسترسی‌های این برنامه‌ها و سابقه سوءاستفاده سازندگان آن‌ها، توصیه می‌شود در صورت استفاده از این برنامه‌ها، آن‌ها را حذف و از برنامه‌های جایگزین استفاده کنید. همچنین پس از انتشار این گزارش توسط شرکت کوچاوا، برنامه‌های CM Locker و Battery Doctor از فروشگاه برنامه‌های اندرویدی گوگل پلی حذف شده‌اند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- These Hugely Popular Android Apps Have Been Committing Ad Fraud Behind Users’ Backs