افزایش انتقادها به فناوری جدید شرکت گوگل برای تبلیغات هدفمند از طریق یادگیری پراکنده هم‌پایه «FLoC»

۳۰ فروردین ۱۴۰۰
نگرانی‌های عمومی درمورد فناروی FLoC

تنها چند هفته پس از اعلام طرح حذف کوکی‌های شخص ثالث توسط شرکت گوگل و جایگزینی آن با فناوری جدید یادگیری پراکنده هم‌پایه «FLoC» در مرورگر کروم، انتقادها به اجرای این طرح به‌منظور تبلیغات هدفمند، افزایش چشم‌گیری یافته است. مرورگرهای سافاری، فایرفاکس، ادج و اپرا با اعلام مخالفت با این اقدام گوگل، گفته‌اند که مانع به‌کارگیری این فناوری برای کاربران مرورگرهای خود خواهند شد. تیم سازنده وردپرس نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفته‌ است که با مسدودسازی این فناوری، با آن همانند یک مشکل امنیتی برخورد خواهد کرد.

شرکت‌های سازنده‌ی مرورگرهای اینترنتی طی سالیان گذشته از طریق مسدود‌سازی دسترسی و استفاده از کوکی‌های شخص ثالث، سعی کرده‌اند تا ردیابی فعالیت‌های کاربران و تبلیغات هدفمند را محدودتر کنند. 

اما شرکت گوگل به تازگی با معرفی فناوری یادگیری پراکنده هم‌پایه «FLoC» تصمیم گرفته است تا با جمع‌آوری تاریخچه فعالیت‌های کاربران از طریق مرورگر کروم، از داده‌های گردآوری شده به‌منظور اشتراک‌گذاری برای تبلیغات هدفمند استفاده کند.
 
براساس خبرهای منتشر شده، پس از آزمایش فناوری FLoC توسط شرکت گوگل روی کاربران مرورگر کروم در هفته‌های گذشته، بسیاری از کارشناسان امنیت فناوری با ابراز نگرانی‌های خود در این مورد گفته‌اند که اقدام جدید گوگل نه تنها موجب حفاظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران نمی‌شود، بلکه آن‌ها را با خطرات جدی‌تری مواجه می‌کند.
 
در همین رابطه، بنیاد دفاع الکترونیک «EFF» نیز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام مخالفت خود با یادگیری پراکنده هم‌پایه، به این موضوع اشاره کرده است که با وجود ادعای شرکت گوگل مبنی بر افزایش امنیت کاربران از طریق فناوری FLoC، اغلب شرکت‌های فناوری و شرکت‌های سازنده‌ی مرورگرهای اینترنتی، همانند Brave و Vivaldi مخالف استفاده از آن هستند.
 
همچنین شرکت‌های سازنده مرورگرهای سافاری، فایرفاکس، ادج و اپرا اعلام کرده‌اند که مانع به‌کارگیری فناوری یادگیری پراکنده هم‌پایه برای کاربران مرورگرهای خود خواهند شد. تیم سازنده وردپرس نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفته‌ است که با مسدودسازی FLoC به‌طور پیش‌فرض، با آن همانند یک مشکل امنیتی برخورد خواهد کرد. 

 

توضیحات بیشتر:

Google’s FLoC Is a Terrible Idea

Google Is Testing Its Controversial New Ad Targeting Tech in Millions of Browsers

FLoC off! Vivaldi declares as it says no to Google's tracking system

WordPress could treat Google FloC as a security issue