هشدار محققان درباره

نقض اطلاعات موقعیت جغرافیایی از طریق ساعت‌های هوشمند کودکان

براساس خبرهای منتشر شده، کمیسیون بررسی سلامت محصولات اتحادیه اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای درمورد ساعت هوشمند مخصوص کودکان با نام «Safe-KID-One»، اعلام کرده است این ساعت به دلیل نقض اطلاعات موقعیت جغرافیایی، موجب به خطر افتادن امنیت و حریم خصوصی کودکان می‌شود.
نقض اطلاعات توسط ساعت‌های هوشمند کودکان

ساعت هوشمند Safe-KID-One محصول شرکت آلمانی Enox، یکی از ابزارهای هوشمندی است که در سال گذشته برای کنترل موقعیت جغرافیایی کودکان توسط والدین‌ روانه بازار شده است. این ساعت هوشمند به‌صورت معمول به والدین اجازه می‌دهد تا موقعیت جغرافیایی فرزندان خود را از طریق GPS‌ و با استفاده از تلفن‌های همراه‌شان شناسایی و ردیابی کنند.

اما بررسی‌های محققان امنیتی نشان می‌دهد که این ابزار هوشمند به دلیل عدم رمزگذاری ارتباطات با سرورهای پشتیبان خود، به افراد بیگانه نیز اجازه می‌دهد که کودکانی که از این ساعت استفاده می‌کنند را ردیابی و از راه دور با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

براساس گزارشی که در ماه ژانویه منتشر شده است، داده موجود در سرورهای شرکت سازنده این ساعت از قبیل سوابق موقعیت مکانی کاربران، شماره تلفن و شماره سریال دستگاه‌ها به راحتی قابل بازیابی و تغییر بوده و از طرفی امکان ارسال دستورات مختلف و مکان‌یابی از طریق GPS نیز در دسترس افراد غیرمجاز قرار دارد.

هرچند این ساعت اولین نمونه از ابزارهای هوشمند خطرناک که امنیت و حریم خصوصی کاربران خود را تهدید می‌کند نیست، اما تغییر رویه در پیگیری و برخورد با سازندگان چنین ابزارهای، از جمله مواردی است که می‌توان درمورد آن اندکی امیدوار بود.

تنها چند ماه پیش، هشدارهایی درخصوص ساعت‌های هوشمند Gator که وضعیتی مشابه با Safe-KID-One داشت، منتشر شد بود. 

موضوع مهمی که در این میان باید والدین به آن توجه داشته باشند، این است که مجرمان سایبری و مجرمان خاص، مانند کودک‌آزاران با بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های امنیتی در دستگاه‌های هوشمند مورد استفاده کودکان، می‌توانند خطراتی جدی برای آن‌ها ایجاد کنند. لذا در انتخاب و تهیه ابزارهای هوشمند برای کودکان خود، بیشتر از همیشه احتیاط کنند.

 

 

توضیحات بیشتر در:

EU Recalls Children’s Smartwatch That Leaks Location Data