نگرانی کاربران درباره

جمع‌آوری اجباری اطلاعات در نسخه ۵.۴۵ برنامه CCleaner

نرم‌افزار CCleaner یک برنامه بهینه‌ساز سیستم عامل است که برای پاکسازی اطلاعات اضافه و بهبود فضای حافظه از آن استفاده می‌شود. ابزاری که مدت‌ها به عنوان یک برنامه خوب و بدون نقص از آن یاد می‌شد. اما به‌تازگی کاربران این برنامه با مشکلات جدیدی مواجه شده‌اند که در این گزارش به آن‌ها خواهیم پرداخت.
جمع‌آوری اطلاعات در  CCleaner

جمع‌آوری اجباری اطلاعات

در آخرین به روزرسانی نسخه رایگان سی‌کلینر (CCleaner 5.45)، تنظیمات حریم خصوصی در این برنامه محدود شده و دیگر کاربران این برنامه نمی‌توانند از ارسال اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سی‌سی‌کلینر درباره چگونگی مصرف آن جلوگیری کنند.

البته همانطور که انتظار می‌رفت، سازندگان سی‌کلینر طی یک دفاعیه‌ی قوی ادعا کرده‌اند که داده‌های جمع‌آوری شده کاملا ناشناس هستند و برای تشخیص اشکالات و نقص‌های رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، کاربرانی که در حال حاضر تمایلی به اشتراک گذاشتن داده‌های خود، حتی به صورت ناشناس ندارند، راهی بجز حذف این برنامه ندارند.

 

اجرای اجباری برنامه

از طرفی در نسخه جدید برنامه سی‌کلینر قابلیت غیرفعال کردن و خروج کامل از این برنامه نیز حذف شده است. به گونه‌ای که با کلیک کردن روی کلید خروج در پنجر برنامه، سی‌کلینر به نوار وظیفه (کنار ساعت در Taskbar) ویندوز بازگشته و به فعالیت خود ادامه می‌دهد و گزینه خروج کامل از این برنامه در منو آن حذف شده است. این موضوع باعث می‌شود که سی‌سی‌کلینر به‌صورت مستمر در دستگاه کاربر اجرا شود و بتواند به راحتی اطلاعاتی را که به آن دسترسی دارد را جمع‌آوری کند.

در حال حاضر تنها راه حل بستن کامل نسخه جدید سی‌کلینر، پایان بخشیدن به پردازش (End Process) آن از طریق برنامه مدیریت پردازش ویندوز (Task Manager) است که البته بعد از راه‌اندازی مجدد ویندوز، این برنامه مجددا اجرا می‌شود.

 

داستان PUP و CCleaner

برنامه‌های بالقوه ناخواسته «PUPs» که بیشتر با اهداف مخرب توسط برخی از سازندگان نرم‌افزار و تبلیغ‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند، مواردی آشنا برای اغلب کاربران برنامه‌های رایگان در ویندوز هستند. اما درمورد سی‌کلینر PUP به این شکل است که این برنامه همزمان با نصب، به‌صورت پیش‌فرض دریافت آنتی‌ویروس اوست (Avast) از اینترنت و نصب آن را فعال کرده است. هرچند که آنتی‌ویروس اوست یک ابزار امنیتی خوب محسوب می‌شود و از طرفی کاربر می‌تواند گزینه نصب این آنتی‌ویروس را غیرفعال کند، اما تلاش سی‌کلینر برای نصب یک برنامه ناخواسته، از جمله موارد قابل توجه درباره این برنامه است که در ماه‌های اخیر تغییر کرده است.

 

تبلیغات پاپ‌آپی (Pop-up)

مورد دیگر درباره برنامه سی‌کلینر تبلیغات پاپ‌آپی است. تقریبا می‌توان گفت همه چیز از زمان واگذاری مالکیت سی‌کلینر شروع شد. پس از خریداری امتیاز این برنامه توسط شرکت اوست، نمایش تبلیغات آزاردهنده پاپ‌آپی از جمله سیاست‌هایی است که از نسخه ۵.۴۴ این برنامه اتخاذ شده است. هرچند که تا به امروز آگهی‌های کمی توسط این برنامه نمایش داده شده است، اما اتخاذ سیاست نمایش تبلیغات پاپ‌آپی جز مواردی است که موجب آزار کاربران این برنامه شده است.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- CCleaner v5.45 Pulled Due to Anger Over Usage Data Collection
- CCleaner 5.44 comes with advertising popups