سیستم شناسایی و هشدار دستگاه‌های اندرویدی و آیفون در صورت حمل ردیاب ناشناس

۰۷ تیر ۱۴۰۳

در روزهای اخیر، شرکت‌های گوگل و اپل اعلام کرده‌‌اند که در حال انجام اقدامات جدیدی با هدف افزایش حریم خصوصی کاربران خود هستند. این اقدام همزمان که با شناسایی ردیاب‌های بلوتوثی انجام می‌شود، به منظور جلوگیری از استفاده افراد از این دستگاه‌ها برای ردیابی دیگران بدون رضایت آنها طراحی شده که گامی مهم در جهت حفظ حریم خصوصی افراد به‌صورت فیزیکی در عصر دیجیتال خواهد بود.

این قابلیت در iOS نسخه ۱۷.۵ برای کاربران آیفون و دستگاه‌های اندروید نسخه ۶.۰ و بالاتر در دسترس خواهد بود. کاربرد این قابلیت هشدار به کاربران هنگام حمل AirTag، ردیاب‌های Find My Device  یا سایر ردیاب‌های بلوتوث اشخاص دیگر است.

اگر افراد حامل ردیابی باشند که قبلا روی دستگاه آن‌ها ثبت نشده است، یک هشدار با عنوان «X Found Moving With You» روی دستگاه آن‌ها نمایش داده خواهد شد.

افراد هنگام مواجهه با این شرایط چند گزینه برای رسیدگی به وضعیت دارند. آنها می‌توانند شناسه ردیاب را مشاهده کنند، صدایی را در ردیاب فعال کنند تا به مکان یابی آن کمک کند و به دستورالعمل‌های دقیق در مورد نحوه غیرفعال کردن آن دسترسی داشته باشند. این مجموعه از قابلیت‌ها برای توانمندسازی افراد به منظور محافظت در برابر ردیابی ناخواسته، افزایش امنیت فیزیکی و آرامش خاطر افراد طراحی شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که سایر تولیدکنندگان ردیاب‌های بلوتوثی از جمله Chipolo، eufy، Jio، Motorola و Pebblebee متعهد شده‌اند که محصولات آینده این شرکت‌ها با این پروتکل شناسایی سازگار خواهند بود.

 

توضیحات بیشتر:

iOS and Android owners will now be alerted if an unknown tracker is moving with them