ایران تهدیدی نوظهور برای فیسبوک و توییتر

اطلاعیه فیسبوک و توییتر درباره مسدودسازی برخی از حساب‌های کاربری مرتبط با دولت ایران

توییتر و فیسبوک به‌تازگی در اقدامی مشترک، شبکه‌ای را از حساب‌های کاربری مشکوک که گفته می‌شود توسط برخی از سازمان‌ها و افراد مرتبط با ایران، ایجاد و مدیریت می‌شدند، شناسایی و مسدود کرده‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده، این حساب‌ها در جریان یک کارزار سازمان‌یافته و تبلیغاتی، فعالیت می‌کردند.
۳۱ مرداد ۱۳۹۷

بیش از یک سال است که توییتر و فیسبوک به‌همراه برخی از شرکت‌های امنیتی، روی کارزارهای تبلیغاتی سازمان‌یافته که با هدف انتشار اخبار دروغین و مخدوش‌سازی اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، تمرکز کرده‌اند. این مساله پس از مشخص شدن دخالت سایبری دولت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ شدت گرفته است.

با گسترش دامنه این موضوع، به‌تازگی پای ایران نیز به این پرونده باز شده است. توییتر و فیسبوک، روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای به‌صورت رسمی اعلام کردند که شبکه‌ای از حساب‌های کاربری مشکوک مرتبط با ایران را شناسایی و مسدود کرده‌اند.

 

حذف ۶۵۲ صفحه، گروه و حساب کاربری از فیسبوک

شرکت فیسبوک در گزارش رسمی خود اعلام کرده است که ۶۵۲ صفحه، گروه و حساب کاربری مرتبط با یک کارزار ایرانی را پس از شناسایی و بررسی، مسدود کرده است.

فیسبوک با اشاره به ۱۶۸ صفحه و ۱۴۰ حساب کاربری، گفته است که حدود ۸۲۳ هزار دنبال‌کننده در فیسبوک و اینستاگرام این حساب‌ها را دنبال می‌کردند و از طرفی در حدود ۶ هزار دلار توسط این حساب‌ها برای تبلیغات هزینه شده است.

در همین زمینه مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، از تحقیقات شرکت خود خبر داده و گفته است که تعدادی از حساب‌ها شناسایی شده با روسیه در ارتباط بوده و مابقی به رسانه‌های دولتی ایران وابسته‌اند.

زاکربرگ گفته است که کاربران باید قادر باشند به ارتباطاتشان در فیسبوک اعتماد کنند. به گفته او، این حساب‌ها در مورد اینکه چه کسانی هستند و چه کاری را انجام می‌دهند، دروغ گفته‌اند و مردم را گمراه می‌کردند.

 

گروه Liberty Front Press

فیسبوک براساس گزارش شرکت امنیتی فایرآی (FireEye)، اعلام کرده است که صفحات و حساب‌های کاربری مرتبط با گروه Liberty Front Press در فیسبوک، به دروغ تظاهر می‌کردند گروهی از جامعه مدنی فعال در حوزه خبر و آزادی مطبوعات هستند، در صورتی که وابسته به رسانه‌های دولتی ایران بودند.

در همین رابطه فیسبوک گفته است که تحقیقات درباره گروه Liberty Front Press نشان می‌دهد که اطلاعات مالک وب‌سایت و آدرس‌های IP مورد استفاده آن‌ها، همه از داخل ایران راه‌اندازی شده و مدیریت می‌شوند.

همچنین گزارش اولیه فایرآی از تحقیقات انجام شده در این مورد نشان می‌هد که برخی از حساب‌های فیسبوکی مرتبط با گروه Liberty Front Press، با هدف توزیع بدافزار و هک سایر حساب‌های کاربری فعالیت می‌کردند.

در همین مورد فایرآی نوشته است که شناسایی منشا این گروه‌ها به دلیل ذات فعالیت‌هایشان کاری دشوار بوده، اما این شرکت در مورد نقش ایران در این کارزار مطمئن است.

به گفته فایرآی، این حساب‌ها مواردی را تبلیغ می‌کردند که در راستای منافع ایران بود. برای مثال برخی از حساب‌های کاربری مرتبط با این کارزار، تظاهر می‌کردند که لیبر‌ال‌های آمریکایی و طرفداران سناتور برنی سندرز هستند و در عین حال برای روز قدس تبلیغ می‌کردند.

 

مسدودسازی ۲۸۴ حساب کاربری در توییتر

شرکت توییتر نیز کمتر از یک ساعت بعد از اطلاعیه رسمی فیسبوک، در چند توییت کوتاه اعلام کرد که ۲۸۴ حساب کاربری متعلق به ایران را مسدود کرده است.

این شرکت در توییت‌های خود گفته است که همانند گذشته به تحقیقات خود و تعامل با سایر شرکت‌ها و نهادهای ذی‌صلاح مجری قانون ادامه خواهد داد.

 

 

توضیحات بیشتر در:

- Taking Down More Coordinated Inauthentic Behavior
- Suspected Iranian Influence Operation Leverages Network of Inauthentic News Sites & Social Media